Wegtest Renault Kangoo Van: goede ideeën en grote ambities

3w geleden

Net als het busje voor personen wordt ook de bestelwagenversie van de Renault Kangoo vernieuwd na een lange carrière van 14 jaar. Het Franse camionnetje geniet van een belangrijke upgrade. Met enkele nieuwe slimme functies wil hij het dagelijkse leven van professionals gemakkelijker maken.

Laten we snel overgaan tot de esthetiek van deze nieuwe Kangoo. Het is moeilijk om het wiel opnieuw uit te vinden voor een voertuig in de eerste plaats is ontworpen om zo praktisch mogelijk voor de dag te komen. Het nieuwe model heeft alvast een veel volwassener uiterlijk dan zijn voorganger.

 

Deze maturiteit komt ook tot uiting in de aangeboden uitrusting, hetzij als optie, hetzij meegeleverd op de hogere uitrustingsniveaus. Te vermelden zijn: connected multimedia, full-LED koplampen, cruisecontrol met stop&go-functie in de file (naast de automatische versnellingsbak) en het volledige scala aan nuttige en minder nuttige veiligheidssystemen. Er is ook een achteruitrijcamera die het manoeuvreren moet vergemakkelijken op de versies waar een paneel de zijruit vervangt, waardoor een grote dode hoek ontstaat.

Ingenieus

Maar het grote voordeel van deze Kangoo is de "Sesame Open by Renault"-schuifdeur die de centrale balk tussen de passagiersdeur en de schuifdeur verwijdert om het zijdelingse laden van omvangrijke voorwerpen te vergemakkelijken. En omdat ook de passagiersstoel neerklapt ontstaat zo een zee aan ruimte.

 

Het manipuleren van de stoel verloopt wel wat omslachtig, want de hoofdsteun moet worden verwijderd, terwijl de zitting en de rugleuning afzonderlijk moeten worden gekanteld. Optioneel is er ook gedacht aan een intrekbare werkplaats die ambachtslieden zeker zullen waarderen.

 

Deze zeer speciale deur is zonder meer de belangrijkste troef van deze nieuwe Kangoo, waarvan de nuttige waarden gemiddeld blijven voor het segment: een laadvolume van 3,3 m³ (3,9 m³ met de passagierszetel neergeklapt) en een laadvermogen van 600 kilogram dat je optioneel kan verhogen tot 800 kilogram. Sommige concurrenten doen beter. Ook moet worden opgemerkt dat, hoewel de Kangoo bij de generatiewissel 20 centimeter langer is geworden, er over enkele maanden een langere versie in de showroom komt. De "Compact"-versie, daarentegen, is afgeschaft.

Conclusie

Voor sommige klanten zal de "Sesame"-deur ongetwijfeld een echte meerwaarde betekenen. Bovendien zet de Kangoo een grote stap voorwaarts met zijn wegligging, zowel wat betreft de besturing (stuurinrichting, versnellingsbak) als de motoren. De uitstekende 1.3 TCe 130, de meest gespierde motor van het gamma, is een echte traktatie met een verbruik dat netjes onder controle blijft. Tijdens onze test verstookten we 6,3 liter per 100 kilometer.

 

Niet alleen de stijl en de uitrusting van de Kangoo is volwassen, hij gedraagt zich ook zo op de weg. Maar met een basistarief van 19.100 euro ligt zijn prijs duidelijk hoger. Zo blijft er nog wat ruimte over voor de Renault Express, de goedkope versie van de Kangoo die een comeback maakt in het gamma.

Sterke punten

 

- Ingenieuze "Sesame Open by Renault"-deur

- SUV-achtig rijgedrag

- Overvloed aan optionele uitrusting

 

 

Renault Kangoo Van 1.3 TCe

 

Lengte: 4,48 m

Breedte: 1,91 m

Hoogte: 1,86 m

Bagageruimte: 3,3 - 3,9 m³.

Gewicht: 1.681 kg

Gemiddeld brandstofverbruik (WLTP): 6,1-6,9 l/100 km

Vermogen: 130 pk

Koppel: 240 Nm

Maximumsnelheid: 183 km/u

Acceleratie (0 tot 100 km/u): 11,8 s

CO2-uitstoot (WLTP): 152-156 g/km

Basisprijs: 19.100 euro (exclusief btw)

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in