Mazda CX-60: mikken op de BMW X3

1j geleden

Mazda is eindelijk op de hybride trein gesprongen met zijn CX-60. Maar naast de mogelijkheid om emissievrij te rijden, is de nieuwe SUV vooral een synthese van alles waarin het merk uitblinkt. Het doel? De topmerken viseren.

Esthetisch gezien laten de lange motorkap, de naar achteren gerichte cabine en de afgeknotte achtersteven er geen twijfel over bestaan: de CX-60 straalt het dynamische en krachtige karakter van een achterwielaandrijver. Een bewoording waar de fabrikant tijdens deze presentatie vaak op hamerde... ook al hebben we hier te maken met een model met vierwielaandrijving. Het is al duidelijk dat Mazda een zeer specifiek Duits merk in gedachten heeft.

Dit profiel, dat wordt bepaald door de lengte van de motor, heeft gevolgen voor de leefruimte. Ondanks een lengte van 4,74 meter is de beschikbare plek op de achterbank en de bagageruimte (477 l) zeer gemiddeld. Voorin, daarentegen, zit je echt op je gemak. De stijl van het dashboard oogt erg klassiek, hoewel het instrumentarium natuurlijk volledig digitaal is. Een eigenheidje: het centrale scherm verdraagt alleen aanraakbediening als de auto stilstaat. Onderweg moet je de draaiknop in het midden gebruiken, wat tijdens het rijden niet alleen praktischer maar ook veiliger werkt.

De krachtigste ooit

Onder de motorkap ligt een 191 pk sterke 2,5 liter motor, gecombineerd met een 175 pk sterke elektromotor. Samen leveren ze een vermogen van 327 pk, wat de CX-60 tot het krachtigste Mazda-model maakt dat ooit werd verkocht! Met een capaciteit van 17,8 kWh maakt de batterij een 100% elektrische actieradius van 63 kilometer volgens WLTP mogelijk.

Onderweg komt de CX-60, ondanks een leeggewicht van bijna 2 ton, geen rijdynamiek tekort en gedraagt hij zich behoorlijk wendbaar. Als de achttrapsautomaat soms niet soepel genoeg schakelde en diverse geluiden de rust van het elektrische rijden verstoorden, moet we erbij vermelden dat de testmodellen nog uit een preproductiereeks kwamen. Er bestaat geen twijfel over dat deze kleine gebreken zullen worden verholpen. Voor de dempingskarakteristieken ligt dat anders, die zijn nogal hard door de 20-duimsvelgen.

Conclusie

Perfect is de CX-60 zeker niet, vooral op het vlak van binnenruimte en demping. Maar zoals elk zichzelf respecterend Mazda-model, staat rijplezier voorop. De prijzen zullen variëren van 48.890 euro tot 54.290 euro inclusief btw, wat met een gelijkwaardige uitrusting veel minder is dan een BMW X3 xDrive 30e, de beoogde concurrent.

Een CO2-uitstoot van 33 tot 37 g/km (gemiddeld verbruik van 1,5 tot 1,6 l/100 km) of niet, deze Mazda zal aan een groter publiek appelleren dan professionals die willen kiezen voor een voertuig met een gunstige fiscaliteit. Twee andere zescilinder-benzine- en dieselmotoren, die voldoen aan de toekomstige EURO 7-norm, volgen nog.

Sterke punten:

Aangename mechanisch

Aangename rijpositie

Concurrentiële prijzen

Mazda CX-60 PHEV

Lengte: 4,74 mm

Breedte: 1,89 mm

Hoogte: 1,67 mm

Koffervolume: 477-1.726 liter

Gemiddeld brandstofverbruik (WLTP): 1,5-1,6l/100km

Vermogen: 327 pk

Koppel: 500 Nm

Topsnelheid: 200 km/u

Acceleratie (0-100 km/u): 5,8 sec.

CO2 (WLTP): 33-37g/km

Basisprijs: € 48.890 incl. BTW

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in