Ford wil weer Amerikaans worden en kondigt daarom een nieuwe SUV aan

1j geleden | Nicolas Morlet

Ford werkt al lange tijd aan een Europees imago in Europa, zozeer zelfs dat het onwetende publiek het soms verwart met een Duits merk. De fabrikant verandert nu die strategie en wil met zijn nieuwe identiteit zijn Amerikaanse roots herbevestigen. Het merk kondigt de komst van een elektrische SUV aan samen met Volkswagen is ontworpen.

In alle vier de hoeken van de wereld ondergaat Ford een grote transformatie. En in Europa gaat het uiteraard om een overgang naar elektrische auto's, maar er is meer. “We hebben te lang geprobeerd te veel verschillende dingen te zijn voor veel verschillende klanten. Eigenlijk hebben we altijd het gevoel gehad dat we vooral een van de sleutelwoorden zijn die altijd uit ons consumentenonderzoek naar voren komen: 'Amerikaans'," zegt Peter Zillig, marketingdirecteur van Ford of Europe.

Dat woord zal je echter niet terugzien in de officiële merkcommunicatie: "'Bring on Tomorrow' blijft onze optimistische, toekomstgerichte slogan voor consumenten. ‘Adventurous Spirit’ is de filosofie die ons zal helpen ons in Europa te transformeren en een emotionele band te scheppen met consumenten die zeggen dat ze weten dat we Amerikaans zijn, maar niet het gevoel hebben dat we Amerikaans zijn.”

Meer onderscheidende modellen

Deze transformatie wordt belichaamd door de Mustang Mach-e, maar ook door de Bronco, die de Amerikaanse reus, verrassend genoeg, vanaf volgend jaar in Europa in kleine series wil aanbieden. Een model dat als enige de verbeelding van de grote ruimtes van het Amerikaanse Westen belichaamt. Maar voor Europa zullen de nieuwe speerpunten natuurlijk elektrisch zijn. Er volgen nog een elektrische Puma, die Ford de facto heeft gepresenteerd als het nieuwe hart van het gamma na het geplande einde van de Fiesta. Maar er komt ook - en vooral - een gloednieuwe elektrische SUV, een concurrent voor met name de Tesla Model Y en de Volkswagen ID.4. Hij zal de Fiesta vervangen op de productielijnen in Keulen.

VW-platform

Volgens verschillende bronnen zou dat model Explorer Sport gaan heten, een andere iconische naam van het merk aan de overkant van de Atlantische Oceaan. Hij wordt gebouwd op het MEB-platform, de specifieke architectuur van de Volkswagen Groep voor elektrische auto's, die een actieradius van 500 kilometer belooft. Het wordt de eerste van de twee modellen die in het kader van de overeenkomst tussen het Amerikaanse en het Duitse concern volgen.

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in