Deze CX-60 moet Mazda helemaal premium maken

2j geleden

Mazda heeft er geen geheim van gemaakt dat het premium wil gaan en met Lexus en Volvo wil concurreren. De kwaliteit van hun nieuwste producten heeft er al toe geleid dat het merk terecht aanspraak maakt op die titel. Deze nieuwe plug-inhybride SUV CX-60 moet bevestigen.

De CX-60 luidt een nieuwe fase in het Mazda-design in, uiteraard vernoemd naar een van de Japanse wellnessformules. Het gaat deze keer om het concept 'Ma' dat 'de rust en waardigheid van schoonheid in een lege ruimte' betekent. Nogal breedsprakerig.

Concreet vertaalt zich dat in een nog assertiever design, dat rekent op een XXL-grille vooraan met gespierdere flanken en dito achterkant. De Japanner strekt zich verder uit dan de CX-5 (lengte: 4,75 meter) en doet  met zijn proporties - vooral in profiel - denken aan de Maserati Levante. Kijk maar naar die lange motorkap en de naar achteren verschoven cabine. Toegegeven, er zijn slechtere referenties in het SUV-wereldje.

Het interieur ligt in overeenstemming met wat Mazda al een tijdje doet: het is mooi en overzichtelijk. Er is veel aandacht besteed aan details en materialen, met nappaleder naast esdoornhout en verschillende Japanse textielsoorten. Er wordt op fraaie wijze glans aan gegeven door chromen details.

Plug-inhybride of... diesel

Voor Europa krijgt de CX-60 een plug-inhybride aandrijving, een primeur voor Mazda. De 2,5-liter Skyactiv-benzine krijgt hulp van een 100 kW (136 pk) sterke elektromotor. De combine tilt het totaalvermogen naar 241 kW (327 pk) en het koppel naar 500 Nm.

Een 17,8 kWh sterke batterij belooft een actieradius van 63 emissievrije kilometers (tot 100 km/u). Het theoretische verbruik zou 1,5 liter per 100 kilometer bedragen of 33 g CO2/km volgens WLTP.

De CX-60 accelereert van 0 naar 100 km/u in 5,8 seconden. Voor een dynamische rijervaring zorgen een laag ingebouwde batterij en een speciale ophanging.

Mazda zal ook zescilindermotoren aanbieden. Die zullen vast niet teleurstellen, maar we voorspellen  een zeer anekdotische carrière in Europa, want het gaat om een 3.0-benzine en een... 3.3-diesel!

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in