BYD Atto 3 - Beloftevolle entree

1mnd geleden | Nicolas Morlet

Van alle Chinese fabrikanten die zich hebben voorgenomen de Europese markt op zijn kop te zetten, is BYD de meest ondernemende. We maakten kennis met de Atto 3, de meest compacte van de vier modellen die het merk op korte termijn belooft.

BYD - uitgesproken als "Bi-waai-di" - is niet de eerste Chinese fabrikant die zijn geluk beproeft in Europa, maar het is een veel serieuzere concurrent voor de Europese auto-industrie dan alle andere. BYD is een van de zwaargewichten van de Chinese industrie en biedt een compleet ecosysteem: naast auto's produceert het ook accu's (in China), elektronische componenten (zoals halfgeleiders), zonnepanelen, transformatoren en laadstations. En het spreekt vanzelf dat het bedrijf voldoende toegang heeft tot de materialen die nodig zijn om dit alles te vervaardigen, aangezien China het grootste deel ervan controleert. Dit geeft het merk een belangrijk strategisch voordeel.

Frivoliteiten

Het belangrijkste model voor onze markt is de Atto 3. Met zijn lengte van 4,45 meter concurreert deze SUV met de Nissan Ariya, de VW ID.4 en de MG ZS. Het ontwerp biedt ruimte voor enige frivoliteit binnenin, zoals de koorden die over de opbergvakken zijn gespannen, of de cilindervormige luchtroosters of deurgrepen. Een truc die we erg op prijs stelden was dat het centrale aanraakscherm draaibaar is, zodat je het verticaal of horizontaal kunt plaatsen. En het panoramisch schuifdak is standaard.

Met een batterij van 60 kWh claimt de Atto 3 een WLTP-actieradius van 420 kilometer. De motor heeft een totaal vermogen van 150 kW (204 pk), dat over de vier wielen wordt verdeeld om in 7,4 seconden van 0 naar 100 km/u te accelereren. Aan het stuur merken we dat de Atto 3 tot vrij interessante prestaties in staat is, en dat zijn transmissie bijzonder stil is. Wat het opladen betreft, is de BYD uitgerust met een boordlader van 22 kW en accepteert hij snelladen tot 88 kW. Dat is wel beperkt in vergelijking met de bovenvermelde concurrenten, die 92 tot 135 kW aankunnen.

Conclusie

Als er iets is wat de Atto 3 niet is, dan is het wel goedkoop. BYD is niet van plan zich te positioneren als een goedkoop merk. De vanafprijs bedraagt 46.740 euro, waarmee het model op gelijke hoogte staat als een VW ID. en veel duurder uitkomt dan een MG, ook van Chinese origine. Om klanten gerust te stellen, die Oosterse auto’s (nog) niet vertrouwen, biedt BYD acht jaar of 200.000 kilometer garantie op de batterij. Het gamma wordt binnenkort uitgebreid met de sedans Han en Seal en de SUV Tang. Allemaal elektrisch, natuurlijk.

Sterke punten

  • Goed ontworpen en verzorgd interieur
  • Rijbereik
  • Acht jaar garantie

BYD Atto 3

  • Lengte: 4,45 m
  • Breedte: 1,87 m
  • Hoogte: 1,61 m
  • Laadruimte: 440-1.338 l
  • Gewicht: 1.750 kg
  • Batterij: 60 kWh (netto)
  • Vermogen: 150 kW/204 pk
  • Koppel: 310 Nm
  • Actieradius: 420 km (WLTP
  • Topsnelheid: 160 km/u
  • Acceleratie (van 0 tot 100 km/u): 7,3 s
  • Basisprijs: 46.740 euro
BYD Atto 3 - Beloftevolle entree
Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in