Citroën DS EV: een elektrificatie die steek houdt?

1mnd geleden

Het Britse bedrijf Electrogenic heeft misschien wel de verstandigste elektrische ombouw tot nu toe voltooid.

Inderdaad, het zijn geen patriotten maar uitgerekend een bende Engelsen die de elektrificatie van dit icoon uit de Franse auto-industrie hebben aangepakt. En hoe hard we ook kijken, als liefhebbers van oldtimers zien we daar niets verkeerds in. Hier volgt waarom:

Wat is het belangrijkste argument van de liefhebber tegen elektrificatie? De opoffering van de benzinemotor, natuurlijk. Rijden zonder geluid noch geur, daar is niks aan. En in feite is dit begrijpelijk voor bijvoorbeeld de oude “Flat Six” van een Porsche, voor een V6 of een V8 van Mercedes, en zelfs voor de onnavolgbare tweecilinder van een 2 CV. Maar de DS?

Opgeruimd staat netjes

Vanaf haar geboorte werd de “Godin” bewonderd voor haar comfort en stabiliteit bij hoge snelheden. Maar ook van de motoren werd vanaf het begin gezegd dat ze een kiezelsteentje in de schoen waren. Een motor ontworpen in de jaren 30, te lawaaierig en te zwak. Niet nobel genoeg voor het avant-gardewonder dat de legendarische Citroën was (en nog steeds is). Dus eigenlijk: opgeruimd staat netjes. Met een elektromotor van 120 pk en 235 Nm wordt er nu absolute stilte toegevoegd aan het spreekwoordelijke comfort van de DS.

En let op: de vervanging van de motor is een van de slechts twee wijzigingen die zijn aangebracht. De andere is de vervanging van de oorspronkelijke hydraulische pomp door een modern en stiller exemplaar. Aangezien de benzinemotor er niet meer was om hem te overstemmen, bleek de oude  pomp nogal "aanwezig" te zijn. Afgezien daarvan zijn de originele koppeling en versnellingsbak (op zijn plaats, vóór de motor) bewaard gebleven. Zoals we in onze test van de Opel Manta ElektoMOD hebben uitgelegd, heb je de keuze om op de oude manier te rijden, of om hem volautomatisch te laten zijn.

De batterij heeft een bereik van 192 kilometer (genoeg voor zondagse uitstapjes), maar er volgt ook een exemplaar van meer dan 300 kilometer. De prijs van de conversie is niet bekend.

tags-label Classics Citroën
Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in