Wegtest Renault Kangoo: voor kroostrijke gezinnen

2j geleden | Nicolas Morlet

Na 14 jaar maakt de Renault Kangoo eindelijk plaats voor een nieuwe generatie. De sprong voorwaarts is uiteraard in alle opzichten merkbaar. Maar bovenal bevestigt de Fransman dat hij van niemand lessen heeft te krijgen als het gaat om de transportnoden van een veeleisend gezin!

 

De Kangoo is niet langer bol en gewelfd. Hoewel het model zijn guitige looks heeft behouden, staat hij nu veel volwassener op zijn wielen. De randen zijn scherper, de hoeken geprononceerder en het geheel kreeg een duidelijke Renault-stempel, meteen te merken aan de grille met het prominente logo aan de voorkant.

Fijn geslepen zijn ook de koetswerkbeschermers, die met de flanken versmelten voor een meer gepolijste look. Het uiterlijk tapt inspiratie uit de de wereld van de SUV, met zijn 17-duimswielen met diamantafwerking en zijn aluminium profielen onderaan de bumpers op de chicste afwerking.

De voor- en achterlichten, evenals de mistlampen, gebruiken allemaal LED-technologie. En de Kangoo heeft slimme dakrails. Je kan ze draaien en verstoppen in de langsliggers.

 

 

Moderne ruimte

De revolutie is minstens zo merkbaar in het interieur, waar het dashboard nu versierd is met aantrekkelijke inzetstukken in een donkerhouten afwerking die de nodige kwaliteit uitstralen. In het midden prijkt het inmiddels onmisbare 8-duimsscherm voor de bediening van het multimediasysteem en tegenover de bestuurder bevinden zich twee traditionele tellers met daartussenin het schermpje van de boordcomputer. Tegen het eind van het jaar zal er ook een aanpasbaar digitaal display van 7 duim beschikbaar zijn. Net als bij de Captur is het handschoenenkastje een grote lade.

Maar de Kangoo vleit vooral met zijn praktische bruikbaarheid. Daarin stelt hij allerminst teleur. De achterpassagiers zullen het op prijs stellen dat ze kunnen genieten van drie zetels van gelijke breedte en een royale beenruimte. Individuele zetels zijn het niet (de zitbank gaat neer in een 60-40-verhouding) en de middelste bedankt voor een Isofix-kinderzitje.

De koffer kan een bagageruimte van 775 liter aan, een van de beste in zijn klasse. Komt daar nog bij: 49 liter aan opbergruimte verspreid over de cabine. Verder is het mogelijk om de passagiersstoel helemaal plat te klappen om lange objecten tot 2,7 meter te vervoeren.

 

 

Conclusie

De Kangoo ligt nu op de weg als een SUV. Het soepele onderstel zorgt voor een uitstekende filtering, maar dat gaat logischerwijs ten koste van een strakke pose in bochten. In ieder geval zijn de besturing en de rijpositie niet langer utilitair te noemen.

De 1.3 TCe-motor met 130 pk (de krachtigste van het gamma, dat ook de 1.3 met 100 pk en de 1.5 dCi 75, 95 en 115 pk omvat) voegt genoeg vermogen en comfortabele prestaties toe voor een auto van dit type. Kortom, Renault zet de puntjes op de i en bewijst dat het niets van zijn knowhow heeft verloren als het gaat om het ontwerpen van een Zwitsers zakmes op wielen!

 

 

Sterke punten:

- Reusachtig ruim en doordachte oplossingen
- Volledige comfort- en veiligheidsuitrusting
- Rijplezier (TCe 130)

 

Renault Kangoo 1.3 TCe 130

Lengte: 4.486 mm
Breedte: 1.919 mm
Hoogte: 1.838 mm
Koffervolume: 775 - 3.500 l
Gewicht: 1.475 kg
Gemiddeld brandstofverbruik: 6,7 l/100 km
Vermogen: 130 pk
Koppel: 240 Nm
Maximumsnelheid: 183 km/u
Acceleratie (0 tot 100 km/u): 12,8 s
CO2 (WLTP): 152 g/km
Basisprijs: n.b.

 

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in