Wegtest Citroën C3 Aircross: mag het een beetje meer zijn ?

3w geleden | Nicolas Morlet

Onsuccesvol is de lancering van de kleine C3 Aircross in 2017 niet geweest. Het model is nu in zo'n beetje alle opzichten bijgewerkt, inclusief datgene wat een Citroën... een Citroën maakt.

In een categorie waar de strijd bits is, heeft de Citroën C3 Aircross duidelijk zijn plaats gevonden. Sinds zijn lancering heeft hij al zo'n 330.000 klanten overtuigd met zijn esthetische originaliteit, zijn scherpe prijzen, zijn goede modulariteit, zijn royale binnenruimte en de keuze voor comfort in plaats van dynamiek. De facelift borduurt verder op deze kwaliteiten, versterkt sommige en corrigeert ook enkele tekortkomingen.

Comfortabeler

 

De eerste opvallende verandering is het uiterlijk. Alleen de voorkant is aangepast, maar het is meteen merkbaar. Met dit assertieve gezicht, geïnspireerd door de CXperience-concept en sindsdien overgenomen door de nieuwe C3 en C4, heeft de C3 Aircross afstand genomen van de allure van een zachtaardige baby. Karakter primeert nu.

 

Het interieur dan. Zonder alles te hebben veranderd (al had dat voor bepaalde kunststoffen wel gemogen), heeft Citroën de omgeving "opgewaardeerd". Met bijvoorbeeld een gloednieuw scherm van 9 duim, dat toegang geeft tot een moderner en nog meer geconnecteerd infotainmentsysteem.

 

Onder de noemer technologie noteren we ook de komst van een head-updisplay met kleurweergave en een achteruitrijcamera, die een toch al eerlijke maar niet hypermoderne uitrusting vervolledigen. Tot slot is er nog de grootste en meest merktrouwe verbetering: de nieuwe Advance Confort-stoelen, waarvan het dikke schuim een heerlijk zachte zitting biedt, maar niet té zacht. Het is echt een sterk punt, dat nergens zijn gelijke kent, zelfs niet in... de DS9.

 

Comfortabeler dan dit wordt het niet. En deze gezelligheid versterkt een cockpit die met een bijzonder royale ruimte uitpakt. Vooral achterin, waar in de koffer een recordlading bagage kan dankzij de verschuifbare bank die 410 tot 520 liter kan vrijmaken.

 

Motorisch zijn er geen veranderingen. Citroën biedt nog steeds de 1.2-turbobenzinemotoren met 110 en 130 pk, en de 1.5-diesel met 110 of 120 pk. Voor de 110 is er een handgeschakelde zesbak, de andere krijgen een zestrapsautomaat

Conclusie

 

Citroën, je houdt ervan of je houdt er niet van. Wij zijn er dol op, zowel omwille van het eigenzinnige design als, en misschien wel vooral, dat onnavolgbare gevoel voor comfort, dat de vaak nutteloze obsessie voor dynamiek opzettelijk de rug toekeert.

 

Ja, de C3 Aircross helt in de bochten meer over dan de andere, maar als je weet hoe je hem moet aanspreken, doet hij volgzaam wat je hem vraagt te doen. Zijn motoren zijn krachtig genoeg voor zijn roeping als kleine gezinswagen. Dankzij de lichtheid van de C3 (deels te danken aan het gebruik van kunststoffen) zijn deze motoren zeer zuinig.

 

Ruim, flexibel, comfortabel en niet duur, de C3 Aircross is de betaalbare kleine gezinsauto die de alomtegenwoordigheid van elektrische energie ons bijna zou doen vergeten. U heeft er al een vanaf 19.235 euro.

Sterke punten

 

Ongeëvenaard comfort

Binnenruimte en modulariteit

Eigenzinnige look

 

Totale score: 16/20

 

Citroën C3 Aircross PureTech 110

 

Lengte: 4,15 m

Breedte: 1,75 m

Hoogte: 1,63 m

Kofferbak: 410-1.289 l

Gewicht: 1.205 kg

Gemiddeld brandstofverbruik: 6,1 l/100 km

Vermogen: 130 pk

Koppel: 230 Nm

Maximumsnelheid: 195 km/u

Acceleratie (0 tot 100 km/u): 9,2 s

CO2 (WLTP): 139 g/km

Basisprijs: 19.235 euro

tags-label Autotests Citroën
Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in