Testrit: nieuwe Mercedes GLC testrit

2w geleden

De GLC, die voor het eerst werd geïntroduceerd in 2008, is gewoon Mercedes' bestverkochte model. De druk is dus hoog voor de nieuwe generatie, die liever het brandstofverbruik en het comfort verbetert dan de klanten in verwarring te brengen met revisies.

Meer dan 2,6 miljoen verkochte eenheden in de 14 jaar van zijn bestaan, dat is het benijdenswaardige record van de Mercedes GLC die, zelfs tegenover modernere modellen, de bestseller in het Mercedes-gamma blijft. Het was niet gemakkelijk voor de Duitse fabrikant om een geliefd model te veranderen. De ingenieurs zijn daarom in kleine stappen te werk gegaan om het model te wijzigen zonder alles overhoop te halen, maar met toch substantiële nieuwigheden. De stijl ligt in de lijn van die van het vorige model, maar de aerodynamica is geoptimaliseerd, met een luchtweerstandscoëfficiënt van slechts 0,29. Dit cijfer zegt op zichzelf misschien niet veel, maar helpt wel om het brandstofverbruik aanzienlijk terug te dringen.

Het interieur daarentegen is veel verder geëvolueerd om de nieuwe gewoonten van het merk te omarmen, te beginnen met het grote multimediascherm dat op het dashboard lijkt te zweven. Het design van de zetels en de deurbekleding accentueert nog meer de premiumuitstraling van het interieur. En de bagageruimte is met 620 liter bijzonder royaal.

Elke versie geëlektrificeerd

Keuze is er niet: alle modellen van deze generatie zijn geëlektrificeerd! Wij stellen de grootste sceptici gerust: dit betekent niet dat je altijd een stopcontact krijgt. Maar allemaal hebben ze, op de een of andere manier, een elektrische module. Een geïntegreerde 48V-startdynamo (ISG) voor de benzine- (200 en 300 e 4Matic) en dieselmodellen (220 D of 300 D 4Matic), en een royale accu die tot 100 kilometer volledig elektrisch rijden belooft voor de herlaadbare hybrides, die ook altijd verkrijgbaar zijn met een benzine- (300 e en 400 e 4Matic) en dieselmotor (300 D e 4Matic). Tijdens deze fasen van elektrisch rijden kunnen we het geluidsniveau naar waarde schatten: de akoestische isolatie bereikt nieuwe hoogten!

Conclusie

Dankzij deze generatie moet de Mercedes GLC zijn vooruitgang voortzetten, met een diverser motorenaanbod dat perfect aansluit bij de huidige markt, terwijl een model dat al vele malen beproefd en getest is, zijn aantrekkingskracht behoudt en verder verbetert... wij keuren het alvast goed! Het algemene wegcomfort is sterk verbeterd dankzij de nieuwe vooras met vier linken en een meerarmige achteras. De optionele Airmatic-luchtvering en achterwielbesturing zorgen voor een verrassende wendbaarheid in de stad en in het terrein. De basisprijs is uiteraard hoog: 57.621,70 euro (GLC200), en dan moet je nog een duik nemen in die dikke catalogus van opties.

Sterke punten:

  • Efficiënt weggedrag, op en naast de weg
  • Geluidsisolatie waardig aan de limousines van het merk
  • Laag brandstofverbruik, vooral de plug-inversie

Mercedes GLC 200

  • Lengte: 4.716 m
  • Breedte: 1.890 m
  • Hoogte: 1.640 m
  • Koffervolume: 620-1.680 l
  • Gemiddeld brandstofverbruik (WLTP): 7,3-8,2 l/100 km
  • Cilinderinhoud: 1.999 cc
  • Vermogen: 204 pk
  • Koppel: 320 Nm
  • Topsnelheid: 211 km/u
  • Acceleratie (van 0 tot 100 km/u): 7,8 sec.
  • CO2 (WLTP) : 167-186 g/km
  • Basisprijs : 57 621,7 euro
Testrit: nieuwe Mercedes GLC testrit
Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in