Test Suzuki S-Cross: lekker licht

4w geleden

Lichtheid is in de automobielindustrie misschien wel een van de meest onderschatte kwaliteiten. Maar bij Suzuki is een laag gewicht al heel lang een prioriteit. Ook de nieuwe S-Cross voor 2022 is daar een demonstratie van.

De nieuwe S-Cross is geen plug-inhybride of zelfs maar een zelfopladende hybride: de viercilinder is een 1.4-turbobenzinemotor die gewoon wordt vergezeld door een 48-voltbatterij. Het voordeel is dat het weinig extra gewicht met zich meebrengt. Op papier zijn de cijfers van de tweewielaangedreven versie opmerkelijk: 1.195 kg voor 5,3 l/100 km en 119 g/km CO2. Sommige concurrenten met meer geavanceerde hybride technologie stellen zich gulziger op.

Gezinsvriendelijk en goed uitgerust

Laten we ons niet te veel laten meeslepen, want bovenstaande opmerking gold natuurlijk ook voor de vorige generatie, toen nog met SX4 in zijn naam. Deze Suzuki, die in 2006 zijn carrière begon, richt zich nu nog wat meer op gezinnen. De achterpassagiers zullen de in twee richtingen verstelbare rugleuning op prijs stellen. Vooraan is het dashboard opgewaardeerd met een moderner multimediasysteem dat schuilgaat achter een scherm van 9 duim.

De stijl van het exterieur is volledig anders, met een gegroeide grille en een meer opvallende achterlichtsignatuur. De nieuwe S-Cross biedt alle rijhulpmiddelen die in het segment bekend zijn: botswaarschuwing, adaptieve cruisecontrol met stop & go-functie op de automaat, waarschuwing bij onbedoeld verlaten van de rijstrook aangevuld met actieve correctie enz. Maar we vonden vooral de 360°-camera met 3D-weergave erg mooi.

Conclusie

Hoewel onze testrit een beetje kort was om het werkelijke gemiddelde brandstofverbruik te beoordelen, ontdekten we opnieuw hoe opmerkelijk Suzuki’s 129 pk sterke 1.4 BoosterJet is. De motor gedraagt zich erg stil en toch zeer gewillig. Onder 2.000 opm zorgt de kleine 10 kW (13,6 pk) krachtige elektromotor voor de nodige stimulans om de auto op dreef te krijgen. En boven 2.000 opm schiet de turbo in actie om in elke situatie meer dan genoeg vermogen te leveren. De wegligging is onberispelijk voor een wagen, want ook op dit gebied biedt de lichtheid van de S-Cross alleen maar voordelen!

De nieuwe S-Cross is beschikbaar vanaf 24.699 euro. Voor de versie met vierwielaandrijving moet een meerprijs van ongeveer 4.000 euro worden betaald.

Sterke punten:

- Licht gewicht

- Verhouding prijs-uitrusting

- Soepele motor bij lage toerentallen

Suzuki S-Cross 2WD

Lengte: 4,30 m

Breedte: 1,78 m

Hoogte: 1,58 m

Laadruimte: 430 l

Gewicht: 1.195 kg

Gemiddeld brandstofverbruik (WLTP): 5,3 l/100 km

Vermogen: 129 pk

Koppel: 235 Nm

Topsnelheid: 195 km/u

Acceleratie (0 tot 100 km/u): 9,5 s

CO2-uitstoot (WLTP): 119 g/km

Basisprijs: 24.699 euro

Test Suzuki S-Cross: lekker licht
Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in