COTY-TEST – Nissan Ariya : achterstand weggewerkt

4w geleden | Nicolas Morlet

Zo’n tien jaar geleden verhief de compacte Leaf de Japanse constructeur tot marktleider in elektrische auto’s, maar daarna werd Nissan snel bijgebeend door een bijzonder gemotiveerde concurrentie. De Ariya is een inhaalbeweging en houdt meer dan één truc achter de hand.

De Ariya is een heroveringsmodel voor Nissan. Hij moet de elektrische markt opnieuw inpalmen, die de Leaf tot voor kort deelde met de Renault Zoé. Daarvoor verandert de Ariya alles. Hij verleidt met een eigen stijl en verschilt opzichtig van de Qashqai en X-Trail. In afmetingen evenaart hij die laat­ste: met zijn 4,60 meter is de Ariya een uit de kluiten gewas­sen worp. Maar in tegenstelling tot zijn offroadbroer, die een zeer ‘vierkante’ look behoudt voor meer bruikbaarheid, heeft het elektrische model een veel eleganter profiel. Zijn ontwerp is eenvoudig (zonder overbodige accenten) en werd ingegeven door de aerodynamica, een van de belangrijkste ingrediënten om de actieradius van een elektrische auto te optimaliseren. Zelfs het grote zwarte ‘radiatorrooster’ is een glad ‘dummy’-element dat de luchtstroom bevordert.

Loungesfeertje

Het interieur baadt in dezelfde ‘cleane en opgeruimde’ stijl. Het zwevende dashboard is ontdaan van al het overbodige en concentreert zich rond een dubbel scherm gegroepeerd onder één module om de indruk te wekken uit één stuk te zijn gesmeed. Het eerste scherm bevat de instrumententel­lers voor de bestuurder, het tweede behelst alle instellingen en multimedia van het voertuig. Maar wat echt opvalt is de zorg die aan het interieur is besteed, op een niveau dat nog nooit eerder is vertoond bij Nissan. Het is alsof de fabrikant een stap hogerop wil zetten, misschien ook om de basis­prijs te rechtvaardigen die helemaal niet goedkoop is - daar komen we later nog op terug. Feit blijft dat de materialen van goede komaf zijn en vaardig gemonteerd worden. Van echte verfijning getuigt de haptische bediening (bevesti­gende trillingen wanneer je op de bekleding drukt), prachtig geïntegreerd in de strip die eigenlijk het dashboard is.

De ruimte is ook royaal voor vier of zelfs vijf inzittenden, maar de bagageruimte van 408 of 468 liter, afhankelijk van de gekozen transmissie, is niets uitzonderlijks. Toch niet gezien de omvang van deze auto.

Klein of groot ?

De Ariya biedt keuze uit twee batterijcapaciteiten: 63 of 87 kWh. De kleinste wordt gekoppeld aan een motor van 217 pk; de grotere aan een van 242 pk. Het vermogen kan worden verhoogd tot 278 of 306 pk, of zelfs 395 pk voor de Performance-versie, door te kiezen voor het nieuwe e-4orce-systeem, dat een tweede motor toevoegt en al het koppel permanent verdeelt over alle vier de wielen voor meer stabiliteit en wendbaarheid. Hoewel het bereik vrij royaal is (400 tot 500 kilome­ter, afhankelijk van de batterij), is het jammer dat het snelladen begrensd ligt op 130 kW. Het duurt 30 minuten om van 10 naar 80 procent te gaan. Dit is binnen de norm van het segment, maar tegenwoordig doen veel sterspe­lers het beter...

Asfaltridder

Onderweg stelt de ophanging zich niet overdreven stijf op en verkiest comfort boven dynamiek, wat zeldzaam is voor een elektrisch voertuig. Nochtans is er best sprake van toewijding, met name door de directheid en lineariteit van de spurts, maar het zijn vooral de demping en de geluidsisolatie die tot de sterke punten van de Ariya behoren. We waren vooral onder de indruk van het rijcomfort. De rit verloopt gewoon zeer soepel.

Na enige tijd van gewenning vonden we ook de juiste dosering van het ‘e-Pe­dal’-systeem, waarmee we het rempe­daal niet meer hoefden te gebruiken en het versnellen en stoppen alleen met het gaspedaal konden regelen. Heb je het eenmaal onder de knie, dan is de winst aan gemak en de rust tijdens het rijden onloochenbaar.

Door je snelheid aan te passen en met een béétje anticipatie, geraak je ver met deze Ariya. Tijdens onze testrit overschreden we zelfs de door het merk beloof­de 400 kilometer WLTP met ongeveer 50 kilo­meter! Daarom kunnen we gerust vertellen dat je niet naar de duurdere versies hoeft te grijpen om te genieten van deze auto die aan de meeste behoeftes van een gezin kan voldoen. Vooral omdat het prijsverschil aanzien­lijk is: ons testmodel met 217 pk kost 5.500 euro minder dan de iets krachti­gere versie. Maar toch nog altijd 50.100 euro...

Om te onthouden

Deze Nissan Ariya is een regelrecht schot in de roos. Een model dat zich durft te onderscheiden door in te zetten op comfort daar waar zijn concurrenten liever pleiten voor een vermeende dynamiek. De kers op de taart? Je hoeft niet de meest luxueuze versies te kopen om er het maximale uit te halen.

De Ariya in cijfers 

  • Motor: elektrisch ; 217 pk ; 300 Nm
  • Aandrijving: achterwiel.
  • Versnellingsbak: automaat met enkele reductie
  • L/B/H (mm): 4.595/1.850/1.660
  • Leeggewicht (kg): 1.800
  • Koffervolume (l): 408-468
  • Batterij (kWh): 63 (netto)
  • Rijbereik (km): 403
  • 0 tot 100 km/u (sec.): 7,5
  • Top: 160 km/u
  • Norm: 17,4 kWh/100 km
  • Rijbereik WLTP: 403 km
  • Prijs: 50.100 euro
Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in