Rodrigue Gillion : "Ik heb bewezen dat ik thuis hoor in de sprintraces.”

1mnd geleden | Maxime Pasture

Het tweede weekend van Rodrigue Gillion in de Europese GT4 was er eentje vol emotie en lessen. De coureur van Auto Trends deelt zijn tevredenheid met ons, maar wijst ook op een paar punten die voor verbetering vatbaar zijn.

De Belg Rodrigue Gillion bracht zijn Pinksterweekend door op het circuit Paul Ricard in Le Castellet, in de Franse Var. Op een circuit dat hij goed kent was de Belg erop gebrand om zijn snelheid te tonen in de zeer competitieve Europese GT4. Maar het weekend begon niet zo goed: op vrijdag 4 juni weigerde de motor van de Aston Martin Vantage AMR GT4 te starten tijdens de twee vrije trainingen. De geneugten van de elektronica... Gelukkig vond het PROsport-team na talrijke manipulaties en het vervangen van een onderdeel een oplossing zodat de mooie Britse wagen aan de kwalificatie kon deelnemen.

Kwalificeren kan beter

Zelfs zonder "opwarming" zette Nico Verdonck, Rodrigue's teamgenoot, een indrukwekkende tijd neer, waarmee hij de tweede plaats op de grid innam. Rodrigue van zijn kant zette de 43e tijd neer, sneller dan heel wat auto’s uit zijn Pro-Am categorie, die een professionele coureur combineert met een gentleman driver: "Ik had een paar problemen met het verkeer in de kwalificaties. Het moet gezegd worden dat met het niet gemakkelijk is mer vijftig auto’s op de piste. Ik moet hierin nog beter worden, want met een foutloze ronde had ik mijn tijd met een volle seconde kunnen verbeteren!”

Zoals bekend is de kwalificatiesessie een zeer intense oefening waarbij het ingewikkeld is om drie perfecte sectoren aan elkaar te rijgen. Maar we weten ook dat de prijzen worden verdeeld in de koers, een oefening die Rodrigue Gillion beter beheerst. Onze man uit Brussel bevestigde dat trouwens nog maar eens in de twee races.

In top 10 om er te blijven

Tijdens de eerste race, na een solide stint, gaf Nico Verdonck het stuur door aan Rodrigue en reden ze derde. Toen hij de pits verliet streed de Auto Trends-coureur zich 25 minuten lang een weg door het verkeer, waarbij hij enkele goede verdedigende manoeuvres liet zien, maar ook enkele goede inhaalacties. Het Belgische duo reed als elfde algemeen en zesde in de Pro-Amcategorie over de finish, voor bemanningen met veel meer ervaring dan Rodrigue.

In race 2 maakte Rodrigue Gillion, zoals gewoonlijk, een geweldige start. Vanaf de 43e plaats keerde hij voor de verplichte stop, na 25 minuten, als 34e terug naar de pits. Nico Verdonck maakte er een echt inhaalfestijn van en bracht de Aston Martin Vantage AMR met het nummer 25 naar de 18e plaats algemeen. Het Belgische duo werd 8e in de Pro-Am categorie, verzamelde opnieuw veel punten en maakte een van de beste comebacks in de race! "Deze tweede race op Paul Ricard toont aan hoe belangrijk de kwalificatie is. Ik ben ervan overtuigd dat we met onze snelheid kunnen mikken op een plaats in de top vijf van onze klasse en dus top tien algemeen. Met deze ontmoeting op Paul Ricard denk ik dat ik bewezen heb dat ik een plaats verdien in de sprintraces, en daar ben ik erg blij om. Ik kijk met groot ongeduld uit naar de rest van het seizoen,” zegt Rodrigue.

Na twee ontmoetingen staat het duo Verdonck/Gillion op de negende plaats in het kampioenschap in de Pro-Am categorie. En in deze top 10 blijven is duidelijk het doel van Rodrigue Gillion voor zijn eerste jaar in de sprintraces.

De volgende ronde vindt plaats van 1 tot 3 juli in het Italiaanse Misano.

Rodrigue Gillion : "Ik heb bewezen dat ik thuis hoor in de sprintraces.”
Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in