RODRIGUE GILLION : Waar het allemaal begon...

2j geleden

Je vergeet nooit je eerste keer. Rodrigue Gillion is geen uitzondering op de regel. Vandaag rijdt uw columnist in de Grand Tourisme op de mooiste Europese circuits, maar hij denkt met emotie terug aan zijn eerste stappen in de autosport.

 

Dubai, Spa-Francorchamps, Hockenheim, Le Castellet... Deze namen zijn nu bekend bij Rodrigue Gillion. Vandaag is de Brusselaar een gerespecteerd amateurcoureur in de paddock die elk seizoen afsluit met een overvloed aan trofeeën. De belangrijkste machine van de Auto Trends/Red Racing Green columnist is een Aston Martin Vantage AMR GT4. Maar je moet ergens beginnen, zoals we allemaal weten. Rodrigue’s racedebuut is ver verwijderd van de glitter en glamour van de Europese series. Dit belet onze vriend Gillionniet om er met een zekere emotie aan terug te denken.

 

 

Je moet teruggaan naar het begin van 2013 om sporen terug te vinden van Rodrigue’s racedebuut. «Na mijn studies heb ik de kartsport hernomen en ben ik vaak gaan racen op de verschillende indoorbanen in het Brusselse Gewest», herinnert hij zich. «Het was in de Brusselse Kart van Groot-Bijgaarden dat mijn carrière begon. Via een jeugdvriend, Patrick Van Billoen Jr, de zoon van de organisator van het BGDC kampioenschap, ontmoette ik een teameigenaar die op zoek was naar een rijder om deel te nemen aan deze reeks die voorbehouden is voor amateurs, gentlemen drivers en jonge wolven die uit de karting komen, zoals ik. De eerste onderhandelingen begonnen en alles volgde daarna al snel.»

 

 

HONDA CIVIC
De teambaas in kwestie is Rudy Thiroux. Omringd door zijn broer Marc en een groep enthousiastelingen staat hij aan het hoofd van EG Racing, een klein team dat probeert de dingen goed te doen zonder zichzelf al te serieus te nemen. Hij komt in een kleine 1600cc Honda Civic. Ondanks het feit dat hij twintig jaar oud is, presteert de Japanse auto nog steeds goed en kan hij concurreren met grotere auto’s. Maar met zijn 185 pk is hij uiteraard helemaal niet vergelijkbaar met de huidige Aston Martin van Rodrigue. «De Civic was een ideale auto om mee te beginnen, omdat hij een heel voorspelbaar rijgedrag had en tegelijk krachtig genoeg was opdat een beginner er rijplezier mee zou kunnen beleven,» zegt hij. «In die tijd, was de BGDC een bijzonder populair kampioenschap met heel veel deelnemers. Soms stonden er meer dan zeventig auto’s aan de start op circuits als Spa-Francorchamps, Zolder, Zandvoort, Dijon of Mettet! Voor de start van het seizoen testte ik met Rudy op het circuit van Abbeville en alles ging goed. We moesten ons alleen nog opstellen voor de start van de eerste race van het jaar!»

 

 

ROOKIE VAN HET JAAR
Dat eerste seizoen bestond uit ups en downs. Er waren overwinningen, teleurstellingen, maar ook momenten van stress zoals de race voor de 24 Uur 2CV. «Mijn teammaat Rémy Van Warbeck crashte tijdens de kwalificatie in de speaker’s corner. Het team moest in zijn handen spugen om de Civic op tijd te repareren, want de start was amper twee of drie uur later! Met een auto vol 97littekens haalden we de start van de drie uur durende race en …wonnen we!». Na een finale op Zolder, waar Rodrigue het nachtrijden ontdekte, werd hij in 2013 gekroond tot kampioen in de klasse C van de D1, waarin auto’s onder 1600 cc zijn ingedeeld. Er wachtte hem een leuke verrassing aan het eind van het jaar bij de prijsuitreiking. «De organisatoren van de BGDC gaven me de titel van ‘Rookie van het Jaar’. Ik was erg blij en trots, want het was een mooie afsluiting van een succesvol eerste seizoen in competitie».

 

 

Na een tweede jaar in de BGDC stapte Rodrigue over naar de BMW Clubsport Trophy en Belcar, om daarna door te stromen naar de 24H Series, de VW Fun Cup Evo3 en de GT Open.

 

Tags: Sport
Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in