Wegtest Lexus LC500 Cabrio: exclusiviteit gegarandeerd

1w geleden | Nicolas Morlet

Kan uw bankrekening een roadster met V8 aan? Prima! Maar wilt u echt in dezelfde Porsche 911 of Jaguar F-Type rijden als de buurman? Nee? Eén adres: Lexus.

En dan met name de LC500 Cabrio. Exclusief is hij zeker, in vele opzichten. Want naast zijn looks van een concept is dit ook het duurste model in het Belgische gamma van Lexus: 131.100 euro! Het is ook het enige model van het merk zonder hybride aandrijflijn. Terwijl de LC500 als coupé wordt aangeboden met een geëlektrificeerde zescilindermotor, behoudt deze cabriolet enkel de 5.0 V8! Een knoert van een blok dat zonder turbo ademhaalt en 464 pk naar de achterwielen sluist. Voeg daarbij dat Lexus in ons land al een betrekkelijk discreet merk is, en u begrijpt dat de jaarlijkse verkoop op onze markt op de vingers van één hand te tellen is! Zeldzaamheid is een exclusiviteit, we lieten het al verstaan.

Dubbel spel

 

Gezien de ingetogenheid van Lexus, en het feit dat deze LC vooral voor de Amerikaanse markt bedoeld is, verwachtte ik een auto die beter geschikt was om te cruisen dan om te sporten. En dat was het geval tijdens de eerste kilometers op de snelweg. Bij de wettelijk toegestane snelheden laat de automatische transmissie met tien versnellingen de naald van de toerenteller zakken tot stationair toerental. Het is dan het koppel van 530 Nm dat de auto in beweging brengt. Dit resulteert in een brandstofverbruik van een schamele 7 liter per 100 kilometer!

Maar door aan het ‘rechteroor' dat uit het instrumentenpaneel steekt te draaien, schakelt u de Sport- of zelfs de Sport+-modus in en ontwaakt de uit de kluiten gewassen motor uit zijn slaap. Daarna krijgt hij een heel ander temperament: woest schiet hij in de toeren, nooit raakt hij buiten adem en rond 5.500 tpm krijgt u een schop onder de kont.

Zo efficiënt als een pure sportwagen is deze Japanse roadster niet, vooral door zijn carrosseriebewegingen en zijn trage versnellingsbak. Toch toont deze LC500 veel karakter en schotelt hij een rijplezier voor dat op zijn zachtst gezegd onverwacht is! Maar onder deze omstandigheden stijgt het brandstofverbruik gretig.

 

Conclusie

 

Zoals u hebt gelezen, lopen de prestaties parallel aan de ambitieuze prijs. Gelukkig is voor deze som de uitrusting ultracompleet. Het is heel eenvoudig: als optie zijn er maar een paar exterieurkleuren, voor de rest is alles standaard: volledig leder (tot aan de zonnekleppen toe!), geconnecteerde multimedia, audiosysteem van Mark Levinson, verwarmde zetels en stuurwiel, nekverwarmer, enz. En natuurlijk de elektrische softtop die in 15 seconden open kan, tot 50 km/u. Of dat volstaat om klanten weg te lokken van modellen met Duitse faam, is een andere zaak. Maar eigenlijk is dat voor de kopers van deze LC500 net een goede zaak!

Sterke punten

 

- Sportieve cruiser

- Looks van een concept

- Zeldzaam

 

Lexus LC500 Cabrio

Lengte: 4,77 m

Breedte: 1,92 m

Hoogte: 1,35 m

Kofferruimte: 149 l

Gewicht: 2.035 kg

Gemiddeld brandstofverbruik: 11,7 l/100 km

Vermogen: 464 pk

Koppel: 530 Nm

Topsnelheid: 270 km/u

Acceleratie (0-100 km/u): 5,0 s

CO2 (WLTP): 275 g/km

Basisprijs: 131.100 euro

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in