Wegtest BMW 4 Reeks Cabrio: open doekje

2w geleden

Na twee generaties met een hardtopdak, keert de BMW 4 Reeks Cabrio terug naar een stoffen exemplaar. Een keuze die meer elegantie en lichtheid predikt, wat het rijplezier achter het stuur ten goede komt. Zelfs met de "kleine" motor van onze testversie die op diesel loopt.

Naast de onmiskenbare esthetische finesse waarop de coupé-cabrioletmodellen voordien niet konden bogen, heeft de terugkeer naar een canvasdak nog een paar andere voordelen. De belangrijkste is meer ruimte in de kofferbak. Met het dak dicht is er 15 liter extra beschikbaar, goed voor een totaal van 385 liter. Maar open het dak en het verschil loopt op tot 80 liter, waardoor zelfs weekendtripjes voor vier tot de mogelijkheden behoren.

 

Dat is eens te meer zo, omdat de ruimte aan boord daadwerkelijk vier volwassenen van gemiddelde grootte kan herbergen, ook al kunnen de achterpassagiers last ondervinden van de stijve rugleuning of de krappere schouderbreedte. Ook van de optionele nekwarmer, geïntegreerd in de rugleuningen van de voorstoelen zodat u in alle seizoenen van het cabrioletgevoel kan genieten, blijven zij verstoken. Verder nog deze opmerking: wanneer de achterbank onbezet is en de windbreker op zijn plaats zit, worden storende wervelingen wonderwel onder controle gehouden.

Klein maar dapper

 

Een dieselmotor onder de motorkap van een cabriolet is verrassend, des te meer nu diesel uit de gratie is geraakt. Dat weerhoudt BMW er niet van om toch drie zelfontbranders aan te bieden: met 190 (420d), 286 (430d) of 340 pk (440d). We reden met de minst krachtige.

 

Teleurstellend? Niet echt. De 2 liter grote motor stelt zich zeer soepel op vanaf de laagste toerentallen en een microhybride systeem op 48 volt ondersteunt de stop-and-go’s. Bovenal ontbreekt het deze "kleine" motor in de praktijk nooit aan wilskracht, vooral omdat hij wordt ondersteund door een automatische versnellingsbak met 8 versnellingen (standaard) die even soepel als responsief is.

 

En omdat de softtop 40% lichter is dan de oude hardtop, en de auto goed in balans zit, is deze 420d echt aangenaam om te rijden. En hij is ook nog eens bijzonder zuinig: tijdens onze testrit noteerden we 6,1 liter per 100 kilometer (officieel: 4,2-4,5 l/100 km).

 

Conclusie

 

Natuurlijk halen de krachtigere motoren het beste uit het bijzonder goed uitgedokterde chassis van de 4 Reeks. Maar deze 420d is geen straf, integendeel! De besturing, directer en communicatiever dan bij het oude model, draagt bij tot de overtuigende dynamiek van deze cabriolet.

 

De prijs is nog steeds hoog: het basismodel kost 57.500 euro. Gelukkig is de standaarduitrusting niet karig (LED-koplampen, klimaatregeling met drie zones, rijhulp, achteruitrijsensoren, enz.), maar om te profiteren van een meer verfijnde presentatie en een echte topuitrusting, moet je diep in de buidel tasten. Dan loopt de rekening al snel op met meerdere duizenden euro's.

Sterke punten

Elegantie en interieurruimte

Reëel verbruik

Rijdynamiek

 

 

BMW 420d Cabrio

Lengte: 4,76 m

Breedte: 1,85 m

Hoogte: 1,38 m

Koffer: 385 l

Gewicht: 1.775 kg

Vermogen: 190 pk

Koppel: 400 Nm

Maximumsnelheid: 236 km/u

Acceleratie (0 tot 100 km/u): 7,6 s

CO2 (WLTP): 111-119 g/km

Basisprijs: 57.500 euro

 

17/20

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in