BMW viert halve eeuw M met... een hybride SUV!

1j geleden | Nicolas Morlet

Je moet het maar durven, 50 jaar "Motorsport" vieren met een SUV, een koetswerkvorm met niet sportfeeling en dan ook nog eens een hybride. Toch heeft BMW het gedaan met deze XM, een kolos van 748 pk sterk!

Natuurlijk, we gaan pas een oordeel vellen over de sportieve merites van deze XM als we hem geprobeerd hebben - staat voor begin volgend jaar op de planning, wanneer de productie in de Verenigde Staten begint. Toch beweegt onze ervaring met sportieve SUV's ons tot twijfel over deze carrosseriekeuze, zeker voor een zo belangrijk jubileum als het 50-jarige bestaan van de sportieve M-tak. Dankzij de knowhow van de Beierse ingenieurs kan hij misschien toetreden tot de zeer besloten clan van de schare SUV's die écht aanspraak kunnen maken op sportiviteit.

Om dit te bereiken, kan de XM rekenen op het beste in elk opzicht. Te beginnen met een hybride motor die een 4.4 liter grote twinturbo-V8 combineert met een elektrische motor voor een totaal van 653 pk! Op de Label Red-versie stijgt dit cijfer zelfs tot 748 pk, waarmee het de krachtigste BMW M voor de weg is ooit geproduceerd!

De prestatiecijfers spreken voor zich: 4,3 seconden om van 0 naar 100 km/u te snellen en een top van 270 km/u. Dit zijn nogal gekke cijfers voor een machine die leeg maar liefst 2,7 ton weegt! Dit rapport is meer vergelijkbaar met dat van de RAM 1500 TRX die we begin dit jaar hebben getest, een grote Amerikaanse pick-up. Dit zal de anti-SUV-activisten waarschijnlijk niet blij maken, ondanks het feit dat de CO2-uitstoot volgens de WLTP-cyclus niet meer dan 36 g/km bedraagt en dat de 25,7 kWh (netto) grote batterij een rijbereik van 88 kilometer in 100% elektrische modus mogelijk maakt.

Om die massa te compenseren en een M-badge de nodige credibiliteit te verlenen, is er veel werk verricht aan het chassis en het onderstel: elektronisch geregelde ophanging, elektrische antirolstang op 48 volt, vierwielbesturing en drie rijmodi om de sportiviteit optimaal te benutten. De fabrikant kondigt het echter van meet af aan aan: de XM is ontworpen om het breedste gebruiksbereik te bieden tussen dynamiek en comfort over lange afstanden. Dit betekent dat het doel niet alleen is om pure rijsensaties te bieden. Dat is ook de reden waarom hij het breedste gamma rijhulpsystemen van alle BMW’s uit de M-reeks aanbiedt.

Mocht de extravagante styling wat te veel zijn voor jouw Europese ogen, weet dan dat BMW er niet om maalt. Net als bij de elektrische iX SUV of de nieuwe i7, kondigt het merk deze XM aan als een veroveringsmodel voor "nieuwe doelgroepen en markten". Lees: hij moet vooral in de VS, het Midden-Oosten en China verkopen.

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in