Autosalon 2023: een meerderheid van nieuwe 100% elektrische auto's? Helemaal niet!

2w geleden | Stephane Monsin

Met de massale elektrificatie en de Europese verplichting om vanaf 2035 enkel nog auto's op batterijen te verkopen, zou je denken dat de fabrikanten in Brussel een meerderheid van 100% elektrische voertuigen aansleepten. We hebben de situatie geanalyseerd.

Het idee voor dit onderwerp werd ons aangereikt door onze surfers, maar ook door het observeren van de negatieve reacties op elektrische auto's, vooral op sociale netwerken. Het lijkt erop dat sommige mensen niet naar het Autosalon van Brussel 2023 willen gaan, omdat er alleen 100% elektrische auto's staan. Echt? We hebben het even voorgerekend.

Een gelijkspel of zelfs een voordeel voor de verbrandingsmotoren!

Allereerst bekeken we de lijst van nieuwe producten die als wereld-, Europese of Belgische première worden gepresenteerd, gepubliceerd door Febiac, die het autosalon organiseert. Het verdict: 27 volledig elektrische modellen tegen 27 modellen met een verbrandingsmotor hebben, of het nu hybrides, plug-inhybrides of andere zijn. Gelijkspel dus. Vervolgens hebben we het veld verbreed door zelf lijsten te maken met nieuwe modellen voor 2022-2023 (zie hieronder). En - verrassing - daartussen zitten ongeveer 55 nieuwe modellen met een verbrandingsmotor tegenover 46 modellen met een accu. En dan hebben we de modellen van sommige Amerikaanse fabrikanten die in zeer kleine aantallen in ons land worden ingevoerd met een benzinemotor nog niet meegerekend.

Bijna volledig elektrische conceptauto's

Als we daarentegen kijken naar de concept cars die de toekomst aankondigen, met uitzondering van twee modellen op waterstof (Alpine Alpenglow en Renault Scénic Vision), is de trend naar elektrische voertuigen onmiskenbaar. Bovendien is het aantal gepresenteerde concep tcars - wij telden er 16 - een van de redenen om naar het Autosalon 2023 te gaan dat, zoals we al zeiden, echt waar voor zijn geld biedt (max. 15 euro) en voor ieder wat wils biedt. In tegenstelling tot het laatste Autosalon van Parijs...

 

Nouveautés 100% électriques

Nouveautés avec moteur thermique

Abarth 500e

Audi Q8 e-tron

Audi Q8 e-tron Sportback

BMW i7

BYD Tang

BYD Atto 3

BYD Han

Citroën ëC4X

Citroën ëBerlingo

Citroën Ami

Dacia Spring Electric 65

DS 3 E-Tense

Fiat Doblo Electric

Fiat Scudo Electric

Fiat Ducato Electric

Ford e-Transit Custom

Hyundai Ioniq 6

Jeep Avenger

Kia Niro EV

Lexus RZ450e

Lotus Eletre

Maserati Grecale Folgore

Maxus Mifa 9

Maxus T90

Maxus Electric Light Truck

MG4

Microlino

Nissan Ariya

Nissan Townstar Electric

Opel Astra Electric

Opel Astra Sports Tourer Electric

Opel Mokka Electric

Peugeot e-208 GT

Polestar 3

Rimac Nevera

Silence S04

Skoda Enyaq Coupé iV

Skoda Enyaq Coupé RS iV

Smart #1

Seres 5

Subaru Solterra

SsangYong Korando e-Motion

Toyota bZ4X

VW ID.Buzz

VW ID.Buzz Cargo

Xev Yoyo

Alfa Romeo Tonale PHEV Q4

Alfa Romeo Giulia MY 2023

Alfa Romeo Stelvio MY 2023

Alpine A110R

BAIC X55

Bentley Flying Spur V6S Hybrid

BMW 3.0 CSL

BMW Série 7

BMW X7

BMW M2

BMW XM

Citroën C5X

Citroën C5 Aircross PHEV

DS 3

DS 7

Dacia Jogger (Hybride)

DFSK Fengon 500

Fiat 500X Hybrid

Fiat Tipo Hybrid

Ford Bronco

Ford Ranger

Ford Transit Custom

Honda Jazz

Honda Jazz Crosstrek

Honda Civic

Honda Civic Type R

Jeep Compass e-Hybrid

Jeep Renegade e-Hybrid

Jeep Grand Cherokee 4xe

Lotus Emira

Kia Niro PHEV

Kia Niro HEV

Kia Sportage

Lamborghini Huracan Sterrato

Lexus RX450h+ PHEV

Maserati MC20 Cielo

Mazda MX-30 R-EV

MG ZS 1.5

MG ZS 1.0 turbo

Nissan Qashqai e-Power

Nissan X-Trail

Opel Astra Sports Tourer GSe

Opel Grandland GSe

Peugeot 408

Peugeot 308 SW

Porsche 911 GT3 RS

Renault Austral

Suzuki Vitara Strong Hybrid

Suzuki S-Cross Strong Hybrid

SsangYong Musso MY2022

SsangYong Rexton MY2022

SWM G01F

Toyota Corolla Cross

Toyota Supra manueel

VW Amarok

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in