Autohandelaars betalen een zware prijs voor de gezondheidscrisis

4w geleden

Traxio, de federatie van beroepsmensen uit de automobielsector, heeft zopas de cijfers bekendgemaakt van haar studie over de rentabiliteit van de concessiehouders voor het jaar 2020. Het zal geen verbazing wekken dat er met rood wordt geschreven door de coronacrisis die maar niet weggaat.

2020 zal worden herinnerd als een zwart jaar. Sociaal en medisch gezien, natuurlijk. Maar ook voor de economie in het algemeen. In België is het BNP met 5,7% gedaald. Voor de auomobielsector was de impact veel groter. De omzet daalde met 14,2%. Het cijfer is nog hoger voor dealers en merkagenten, waar de daling bijna 17% bedraagt, voornamelijk als gevolg van de ineenstorting van het aantal inschrijvingen van nieuwe auto's.

Marges omhoog, maar...

Dankzij overheidssteun en een grotere flexibiliteit is de dealermarge zeer licht gestegen, van 2,48 tot 2,58% van de omzet. Voor agenten bedraagt deze marge slechts 1,72%. Toch mag deze lichte stijging niet verhullen dat er sprake is van een algemene neerwaartse trend: -14% ten opzichte van 2016 voor dealers, -8% voor agenten. Alleen al in 2020 bedraagt het gemiddelde winstverlies 8%.

Autohandelaars betalen een zware prijs voor de gezondheidscrisis
Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in