VAN DE REDACTIE - verkeersverbod !

1j geleden

Onze geachte regering is van plan voertuigen met emissienormen van vóór Euro 5 te verbieden, en wel vanaf januari 2025, met een tolerantie tot 2026 voor Euro 4.

Voorlopig heeft dat rijverbod in Wallonië enkel betrekking op auto's, maar het zal beslist niet lang duren voordat het voorlopige voorrecht voor tweewielers verdwijnt. De nieuwe technische keuring bevestigt het streven van de regering naar gelijkheid tussen auto's en motoren. Denk maar aan het verbod op motorrijden in Parijs met machines ouder dan het jaar 2000, en je begrijpt meteen dat we voor geen enkele richtlijn van nationale en Europese ambtenaren veilig zijn!

2025 is al over twee jaar, wat betekent dat ik in minder dan 24 maanden de 5 gezinsauto's waarmee mijn vrouw en kinderen rijden, zal moeten vervangen... Oude auto's, natuurlijk, maar in uitstekende staat en met weinig kilometers. Een ander gevolg van deze enigszins dictatoriale bepaling is dat al deze "oude" auto’s - die nota bene regelmatig bij de dealer worden onderhouden - op termijn dus van de planning van de garagisten zullen verdwijnen. Wat voor hen een behoorlijke financiële aderlating betekent. Het aantal voertuigen dat momenteel onder de Euro 4-norm valt, bedraagt meer dan 170.000 stuks, dus u kunt zich voorstellen dat garages hierdoor omzetverlies zullen lijden, aangezien in deze categorie voertuigen de meeste reparaties worden uitgevoerd.

Deze duizenden auto's zullen dan naar andere landen worden geëxporteerd en ginds ongehinderd blijven rondrijden, zonder een coherente oplossing te bieden voor de opwarming van de aarde waarop wij dagelijks worden gewezen. Sommige professionals hebben zelfs de verkoop van auto's al opgegeven. Zij kopen nu alleen nog maar tweedehands auto's die in onze landen binnenkort verouderd zullen zijn, maar in Afrika nog steeds erg populair zijn. Ik vraag me dan ook af wat de relevantie is van het cijfermateriaal dat we krijgen rond vervuiling door auto’s. De verplichting om onze atmosfeer te redden is voor iedereen duidelijk geworden. Maar om dat doel te halen, kunnen we ons maar beter niet laten leiden door angst en propaganda. Want daardoor wordt de "homo motardus" binnenkort misschien zijn geliefde vervoersmiddel ontzegd. Wat als de hometrainer uiteindelijk de enige tweewieler is die nog is toegestaan?

Philippe Hunin

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in