Wegtest Land Rover Defender V8: stormenderhand

1mnd geleden

Toen Land Rover zijn tweede generatie Defender lanceerde, was het geen verrassing dat er een plug-inhybride versie zou komen. Wat we niet hadden verwacht, was een topmodel aangedreven door een grote V8-benzinemotor met meer dan 500 pk!

De tweede generatie Land Rover Defender heeft niet veel meer gemeen met de eenvoud en landelijkheid die het eerste model zo charmant en succesvol maakten. Land Rover is zich daar terdege van bewust en maakt er geen geheim van: de nieuwe Defender, die vorig jaar op de markt verscheen, is gericht op een ander doelpubliek. Daarvoor kijken de Britten vooral naar de Verenigde Staten en het Midden-Oosten, twee regio's waar de motor niet groot genoeg kan zijn. Zoek dus niet verder als u wil begrijpen waarom de ingenieurs de grote 5.0 Supercharged V8 onder de motorkap van hun bekendste SUV hebben gemikt. Ons hoor je niet klagen, want deze grote, ouderwetse V8 is - zelfs in zijn genre - een beest van jewelste.

Blijven verbazen

Deze V8 ligt ook onder de motorkap van de Jaguar XF, F-Pace SVR en Range Rover Autobiography, waar het vermogen klimt tot 575 pk. Hier is het iets redelijker, want het wordt "ingesnoerd" tot 525 pk en 625 Nm. Laten we dus hulde brengen aan de dapperheid van deze 2,5 ton zware Defender, die in de kortste wielbasis in 5,2 seconden 100 km/u haalt. Ja, deze V8 wordt zowel als 90 als langere 110 aangeboden. Maar Land Rover mag dan de ophanging hebben aangescherpt, de remmen hebben versterkt (schijven van 380 mm) en een Sport-rijmodus hebben toegevoegd, de wetten van de fysica zijn onveranderlijk. Toch is de Defender verrassend wendbaar voor zijn grootte, zonder dat hij op het etiket van een sportwagen mikt. Verzaak aan die gedachte en het wonderlijke van de formule komt bovendrijven. Of het nu is om in volle vaart een rallyetappe af te haspelen, een muur van rotsen te beklimmen, een indrukwekkende helling te trotseren en terug naar beneden te komen via een onwaarschijnlijke afdaling op de flank van een heuvel, deze achtcilinder geeft er een zwier aan dat het een aard heeft. Nee, deze Defender heeft zijn meester nog niet gevonden, met dank ook aan al die elektronische hulpmiddelen!

Conclusie

In een steeds meer genormaliseerd en rationeel landschap is het goed om af en toe nog een "gekke" auto te ontmoeten. En dat bedoelen we in de positieve zin van het woord! Dat is deze Defender V8 ten voeten uit. De V8 is nutteloos. Hij maakt deze kolos helemaal niet sportief, en het algemene plezier is niet veel beter dan dat van een grote zescilinder-diesel met 300 pk. Maar alleen al voor de bruutheid van de motor, zijn feilloze stuwkracht en zijn stem, tekenen we met beide handen! Maar, in dit tijdperk van de jacht op de kleinste gram CO2 ziet zijn Europese carrière er nogal schimmig uit. Het is moeilijk te begrijpen hoe zijn 327 g/km het algemene vlootgemiddelde van het merk niet zou kunnen beïnvloeden. Nog een geluk dat er ook een plug-inhybride is, zeker?

Sterke punten

-          V8-motor (laatste in zijn soort)

-          Offroadtalent intact

-          Dynamisch en beweeglijk ondanks architectuur

Land Rover Defender 90 V8

  • Lengte: 4.583 m
  • Breedte: 1.996 m
  • Hoogte: 1.969 m
  • Koffer: 397 l
  • Gewicht: 2.546 kg
  • Gemiddeld brandstofverbruik: 14,5 l/100 km
  • Vermogen: 525 pk
  • Koppel: 625 Nm
  • Maximumsnelheid: 240 km/u
  • Acceleratie (0 tot 100 km/u): 5,2 s
  • CO2 (WLTP): 327 g/km
  • Basisprijs: n.b.
tags-label Autotests Land Rover
Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in