Testrit Volkswagen Amarok - Een Ford Ranger in vermomming?

3w geleden | Nicolas Morlet

De tweede generatie Amarok deelt zijn ondesrtel nu met de onbetwiste segmentleider in Europa, de Ford Ranger. Een zeldzame wapenfeit, want Volkswagen doet de dingen meestal graag op zichzelf. Kan de Amarok zich voldoende te onderscheiden van het moedermodel en een eigen persoonlijkheid tonen? Hier is het verdict.

Op het eerste gezicht is de technische overeenkomst tussen de twee pick-ups niet duidelijk aan de buitenkant. De Amarok heeft een heel eigen stijl, met een voorkant die sterk gebaseerd is op het Volkswagendesign. Het is onmogelijk hem te verwarren met zijn neef. De naam van het model staat zelfs in reliëf op het zijpaneel. De nieuwe Amarok is bijna 10 centimeter langer dan zijn voorganger, waardoor de totale lengte op 5,35 meter aftopt. Dit komt de ruimte aan boord en de veiligheid ten goede, aangezien de afmetingen van de carrosserie min of meer gelijk blijven. In de laadbak kunnen nog steeds twee europalletten worden vervoerd, of maximaal 1.160 kilo lading.

Terwijl de Amarok al een van de gastvrijere in zijn klasse was voor zijn inzittenden, gaat de nieuwe generatie nog verder. De kwaliteit van de materialen is verbeterd en biedt een echt premiumgevoel, althans in onze Aventura-uitvoering. En afgezien van het grote verticaal geplaatste scherm van 12 duim, heb je nooit het gevoel dat je in de Ranger zit. Goed gedaan!

Getalenteerder dan ooit

Terwijl het Ford Ranger-gamma wordt bekroond door de waanzinnig sportieve Raptor-versie, behoudt de Amarok alleen de verstandigere, maar niettemin gespierde turbodieselmotoren: een 2 liter van 205 pk of een 3 liter-V6 van 240 pk. Deze motoren worden automatisch gecombineerd met een tientrapsautomaat en een inschakelbare vierwielaandrijving. Dit betekent dat je meestal in tweewielaandrijving rijdt en overschakelt op vierwielaandrijving wanneer de omstandigheden dit vereisen. De Amarok is dus - vooral door het gebruik van verschillende systemen voor terreinrijden (sperdifferentieëlen, rijmodi die zich aanpassen aan de aard van het terrein, afdalingshulp, enz.) - veel capabeler dan zijn voorganger. De meest veeleisende gebruikers zullen dit waarderen!

Conclusie

Aan 49.045 euro (exclusief btw, 59.344 euro inclusief) is de Amarok zeker niet goedkoop. Maar zijn uitrusting en comfort zijn ongetwijfeld onder de meest royale in zijn klasse. De door ons geteste V6-motor is zeer soepel en levert in alle omstandigheden geruststellende prestaties, evenals het rijgedrag, dat niet langer doet denken aan het werkezel-imago dat je soms met dit type auto associeert. Slechts een paar kleine schokjes kunnen de vering in verlegenheid brengen op ruwe wegen. Toch staat dat het uitstekende comfort van deze Duitse pick-up niet in de weg.

Sterke punten

  • Typische Volkswagen-look (zeker geen Ranger...)
  • Comfortabel, ruim en rijk uitgerust interieur (Aventura)
  • Blijft bruikbaar zonder offroadroeping te verloochenen

Volkswagen Amarok V6

  • Lengte: 5,35 m
  • Breedte: 1,91 m
  • Hoogte: 1,75 m
  • Laadvermogen: 1.160 kilo
  • Cilinderinhoud: 2.993 cc
  • Vermogen: 240 pk
  • Koppel: 600 Nm
  • Topsnelheid : 190 km/u
  • Acceleratie (van 0 tot 100 km/u) : 8,8 sec.
  • Gemiddeld verbruik (WLTP) : 10,2 l/100 km
  • CO2 (WLTP) : 267 g/km
  • Prijs : 59.344 euro (inclusief BTW)
Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in