COTY-TEST – VW ID.Buzz : nostalgie op wielen

3w geleden

Meer dan 72 jaar na de allereerste T1 lanceert Volkswagen zijn eerste volledig elektrische bestelwagen, die er zonder veel omhaal naar verwijst. De ID.Buzz speelt in op een origineel ontwerp en doet een oproep aan de nostalgie om de huidige Transporter in het gamma, die alleen met verbrandingsmotoren verkrijgbaar is, beter te ondersteunen.

Er wordt al op gewacht sinds 2017, toen Volkswagen de gelijknamige concept car ID Buzz presenteer­de. Vijf jaar later is de productie­versie van hun eerste elektrische bestelwagen klaar. De fabrikant bespeelt er de nostalgie mee en verwijst naar zijn rijke geschiedenis, met een design en een filosofie die ons terugvoeren naar de aller­eerste Transporter, de T1. Trouwens, dat was het geesteskind van de Nederlandse VW-importeur, Ben Pon. Hij bedacht als eerste het ontwerp voor het busje, geïnspi­reerd op een machine die hij in 1947 in de fabriek van Wolfsburg aanschouwde: de «Plattenwagen».

Deze droeg in zekere zin al de basiskenmer­ken: een motor achterin, een cabine voorin en een ‘flatbed’ voor maximale belading. Ben Pon paste hem aan met behulp van de mechaniek van een Kever. Na zware onder­handelingen met de directie was zijn project voor het eerste Volkswagen-busje, zeg maar een bodybuilderversie van de Kever, zowaar geboren. We schrijven 1950.

De meester en z’n leerling

Het is de start van een lange geschiedenis bij Volkswagen. Van de eerste T1 tot de vorig jaar onthulde Multivan, de bestelwagensaga duurt onverminderd voort. Alleen, door de snelle elektrificatie van de afgelopen jaren moest er toch een leemte gevuld worden die de Transporter T6.1 noch de Multivan Plug-in Hybrid kon vullen. Dat doet nu dus de ID.Buzz, het nieuwe 100% elektrische busje van Volkswagen.

Terwijl ID verwijst naar het elektrische gamma van de fabrikant (ID.3, ID.4, ID.5 en ID.6), is Buzz een verwijzing naar «Bulli», een van de vele bijnamen van wijlen de T1, de voorloper van de Transporter. Van buitenaf zorgen het afge­ronde silhouet en de korte overhangen voor verwantschap met het origineel. Op de voorkant staat pront dezelfde V-vorm als op het oorspronkelijke busje, met een overdreven prominent logo als toetje. Helemaal als vroeger, dus. Om nog maar te zwijgen van de vele tweekleurige laktin­ten waarmee je de carrosserie kan aankleden. Maar onder zijn stoere uiterlijk haalt de ID.Buzz zijn voordeel uit een laag zwaartepunt en een verbeterde aerodynamica.

Doordachte bestelversie

In het passagierscompartiment wordt je verwelkomd door een royale ruimte (dankzij de korte overhangen). In de Cargo-versie kunnen twee europalletten achter de voor­stoelen worden geschoven (drie zitplaatsen standaard, twee als optie), voor een totaal laadvolume van 3,9 m3 en een laadvermogen van 648 kilo. In monovolumevorm biedt dit busje vijf echte zitplaatsen, in afwachting van de komst van een versie met zes zitplaatsen in 2023, en een jaar later nog een versie met zeven zitplaatsen en een verlengde wielba­sis. Een van de voordelen van het MEB-platform, dat alle ID.-modellen benutten, is zijn perfect vlakke vloer en lage laaddrempel. Standaard krijgt het busje een schuifdeur aan de passagierszijde en twee klapdeuren als kofferklep. Een volwaardige achterklep en een tweede schuifdeur aan de bestuurderszijde zijn als optie leverbaar.

Onderweg rijdt de ID.Buzz als een sedan. Door zijn zeer korte overhang vooraan serveert hij een kleine draaicirkel: 11,1 meter, niet meer dan een Golf! Hij is zeer aangenaam in de omgang op bochtige wegen. Hij is zo gemakkelijk te besturen dat je vergeet dat je in een bedrijfs­voertuig rijdt! Dit rijplezier staat natuurlijk niet los van zijn elektrische aandrijving, die zowel een stille werking als efficiënt spurtwerk biedt. Zijn elektromotor levert 204 pk en stuurt zijn vermogen naar de achterwielen. Nog een knipoog naar zijn voorvader, die eenzelfde aandrijving ontleende aan de Kever.

Eerste elektrische bestelwagen

De ID.Buzz is het eerste bedrijfsvoertuig speciaal ontwor­pen voor elektrische aandrijving (het is geen herwerkt platform voor verbrandingsmotoren) en belooft een rijbe­reik van 416 kilometer en een oplaadtijd van 5 tot 80% in slechts 30 minuten. De 77 kWh grote batterij kan snelladen tot 170 kW. Om het belangrijkste probleem van elektrisch rijden, het laden, op te lossen, biedt de WeCharge-dienst van Volkswagen toegang tot meer dan 235.000 oplaadpunten over heel Europa. Bovenal biedt deze dienst toegang tot de superchargers van Ionity, een ultrasnel laadnetwerk met 414 stations verspreid over Europa. De leveringen in België van de ID.Buzz zijn al begonnen, voor een prijs van 60.699 euro voor de passagiersversie en 43.930 euro voor de Cargo.

Om te onthouden

Even leuk en aangenaam om mee te leven als om mee te rijden, werpt deze ID.Buzz zich op als een baken in de mist van de soms nog drieste elektrische voertuigen die de fabrikanten ons noodgedwongen aanbieden.

De ID.Buzz in cijfers

  • Motor: elektrisch ; 204 pk ; 310 Nm
  • Aandrijving: achterwiel
  • Versnellingsbak: automaat met enkele reductie
  • L/B/H (mm): 4.712/1.985/1.932
  • Koffervolume (l): 3.900
  • 0 tot 100 km/u (sec.): 10,2
  • Top (km/u): 145
  • Rijbereik (WLTP): 416
  • Norm (kWh/100 km): 20,9-22,2
  • Instapprijs: 60.699 euro (personenversie) en 43.930 euro (Cargo)
Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in