COTY-TEST : Toyota bZ4X en Subaru Solterra

3w geleden | Laurent Zilli

Toyo-baru of Suba-yota ?

Toyota bZ4X : SUV met groene ziel

Na de hybride en een auto op waterstof zet Toyota zijn eerste batterij-elektrische model op de wereld. Een SUV die zelfs klaar is voor avonturen naast het asfalt, zo blijkt.

Toyota heeft nooit zijn terughoudendheid verbor­gen om te investeren in elektrische auto’s. Maar nu is de Japanse reus toch bezweken onder de druk van de uitstootnor­men en zet het de grote kanonnen in. Zoals de letters «GR» op zijn sportmodellen (wat «Gazoo Racing» betekent) heeft Toyota de afkorting «bZ» in het leven geroepen voor zijn elektrische auto’s. Het betekent zoveel als «Beyond Zero», wat de wens van de fabrikant uitdrukt om in al zijn activiteiten op middellange termijn koolstofneutraliteit te bereiken. Het cijfer 4 schept duidelijk­heid over de hiërarchie binnen het toekomstige gamma, want de bZ4X is nog maar de aftrap voor een hele reeks 100% elektrische modellen die binnenkort op de markt zullen komen. De X ten slotte vertelt dat dit een SUV is. Om alle kansen op succes aan zijn kant te krijgen, hijst Toyota zich uiteraard met een verhoogde carros­serie in het wereldje van elektrische modellen.

Foutloze ergonomie

De bZ4X is een mooie worp van Toyota en meet 4,69 meter in de lengte -meer dan een RAV4. Er is voldoende ruimte op alle zitplaatsen (met een uitstekende onder­steuning op de voorstoelen), en de 452 liter grote bagageruimte toont dat deze auto klaar is om zijn rol als eerste auto in het huishouden te vervullen. Maar van een van meet af aan als EV ontwikkelde SUV zou je een royalere bagageruimte verwachten. De auto is namelijk gebaseerd op het modu­laire platform e-TNGA, speciaal ontworpen voor batterijvoertuigen, waarbij het pack plat tussen de assen ligt, onder de inzitten­den. Je vraagt je af wat Toyota heeft tegen­gehouden er meer volume uit te persen...

Goede punten aan de andere kant voor de look van de bestuurderspost. Terwijl de interieurs van Toyota meestal gericht zijn op functionaliteit en niet op esthetiek, is dat van de bZ4X wél interessant. Tussen het grote centrale aanraakscherm -semi-zwe­vend- het bedieningspaneel van de aircondi­tioning (een combinatie van echte knoppen en aanraakvlakken voor een foutloze ergo­nomie tijdens het rijden), de draaiknop voor de versnellingsbak, en vooral de originele lay-out van de digitale tellers, ademt deze Toyota een licht futuristische sfeer die ons beviel. Wel een opmerking over dat instru­mentenpaneel. Om een head-updisplay uit te sparen, besliste Toyota het een verhoog­de positie te geven. Het probleem is dat, afhankelijk van de zitpositie, het stuurwiel een deel van het scherm kan verbergen, waardoor sommige informatie minder goed leesbaar wordt.

Dynamisch op asfalt…

 De Toyota bZ4X is uitgerust met een batterij van 71,4 kWh. Dat volstaat voor 516 kilome­ter of 470 kilometer autonomie, afhankelijk van de keuze voor de eenmotorige versie met 204 pk of - zoals onze testauto - de tweemotorige versie met 218 pk en dus vierwielaandrijving. Het eerste wat ons verleidde tijdens deze ontdekking was de dynamiek van de bZ4X en zijn prestaties op asfalt. Terwijl de SUV’s van Toyota meestal meer neigen naar een soepele rit, profiteert deze SUV optimaal van de onmiddellijke reacties van zijn elektromotoren en pres­teert goed, met een 0-100 km/u-chrono in slechts 6,9 seconden. Zijn stevige en directe besturing weet de rit boeiend te houden, en de stevige afstelling van de vering, essen­tieel om het niet te verwaarlozen gewicht van de accu te compenseren, zorgt ervoor dat de auto niet snel overhelt in bochten. De bZ4X is met andere woorden een onver­wacht genoegen om gretig over bochtige trajecten te jagen.

…en competent ernaast

Voor deze test wilde Toyota ook de erfenis van zijn offroadexpertise etaleren. Hoewel de bZ4X door zijn eigenaars waarschijnlijk niet in het terrein zal worden ingezet, voelt hij zich daar verrassend goed thuis. Hij is uitgerust met een aantal elektronische assistenten die zijn aanpak van steile wegen vergemakkelijkt, zoals een systeem voor het handhaven van de snelheid bij bergop en bergaf rijden, vergezeld door een voor­beeldige tractie.

Om te onthouden

De test is voor Toyota geslaagd: zijn bZ4X stelt zich beloftevol en veelzijdig op. Sterke argumenten, die ook nodig zijn om zijn ambitieuze prijs te rechtvaardigen: vanaf 59.820 euro.

Pro

  • Dynamisch rijgedrag
  • Stevige en precieze besturing
  • Ruim en hoogwaardig interieur
  • Doordachte ergonomie

Contra

  • Digitale tellers niet voor iedereen
  • Hoge prijs
  • Nog te bevestigen verbruik
  • Stevige ophanging

De bZ4X AWD in cijfers

  • Motoren: 2 elektrische; 218 pk; 336 Nm
  • Aandrijving: vierwiel
  • Versnellingsbak: enkele reductie
  • L/B/H (mm): 4.690/1.860/1.650
  • Leeggewicht (kg): 2.005
  • Kofferruimte (l): 452
  • Batterij (netto kWh): 71,4
  • Rijbereik (km): 470
  • 0 tot 100 km/u (sec.): 6,9
  • Top: 160 km/u
  • Norm: 15,8 kWh/100 km
  • CO2: 0
  • Prijs: 59.820 euro

Subaru Solterra : Toyo-baru of Suba-yota ?

De Subaru Solterra, nauw verwant met de Toyota bZ4X, is samen met zijn evenknie genomineerd als een van de zeven finalisten in de verkiezing van Auto van het Jaar (COTY). Maar laten we duidelijk zijn: de ene is geen kopie van de andere. Toch niet als we het over afstelling hebben.

Voor hun grote sprong op het podium van de volledig elektrische auto hebben Toyota en Subaru ervoor gekozen de krachten te bundelen, binnen een meer algemeen samenwerkingska­der dat al enkele jaren oud is. Hun partnership heeft geresulteerd in de fantastische Toyota GT86 en Subaru BRZ. En toen we de respectieve lanceringen bijwoon­den, leerden we dat er geen sprake was van een machtsstri­jd. Nee, autoreus Toyota heeft zijn opvattingen niet willens nillens opgelegd aan het kleinere Subaru...

Voor de ontwikkeling van deze auto(‘s) had de aanpak niet pragmatischer kunnen zijn: ieder nam een onderdeel voor zijn rekening waarin hij uitblinkt. Toyota boog zich over de batterijen en de elektrische transmissie, terwijl Subaru zich concentreerde op het chassis en de werking van de vierwie­laandrijving. De perfecte rolverdeling!

Subaru ten voeten uit

Zoals uitgelegd op de vorige pagina’s, kwamen uit onze test van de Toyota bZ4X vooral twee kwaliteiten naar voren: een verrassend dynamische rijstijl en bovengemiddelde terrein­capaciteiten. Terwijl Toyota uitstekende sportwagens en onverwoestbare 4x4’s produceert, moet je toegeven dat de sterke punten van de bZ4X eerder gelijken op kenmerken die typisch zijn voor... Subaru. En er is meer.

Met hun «skateboard»-platforms, waarbij het volledig centrale deel wordt ingenomen door het batterijpack, hebben elektrische auto’s een zwaartepunt dat extreem dicht bij de grond ligt. Ter herinnering: nét om een laag zwaartepunt te verkrijgen, zweert Subaru al tijden trouw aan de boxermotor. In dit opzicht past de Solterra perfect in de traditie van het merk. En dit is ook het geval voor twee andere kenmerken. Ten eerste, het licht barokke uiterlijk. Als er één merk is waarvan de esthetische taal niet altijd eenduidig is geweest, dan wel Subaru. Ten slotte zijn er de commerciële keuzes. Terwijl Toyota de bZ4X zal aanbieden in twee- of vierwielaandrijving, zal Subaru alleen de laatste aanbieden met twee motoren en 218 pk.

Voor de rest geldt alles wat je in onze test van de Toyota bZ4X hebt gelezen ook voor deze Subaru!

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in