BMW M240i: ode aan het rijplezier!

1w geleden

Veel nichemodellen verdwijnen van de markt, maar de kleine 2 Reeks Coupé van BMW is een zalige uitzondering. Temeer daar hij nog steeds wordt aangeboden met de legendarische zescilinder-benzinemotor die de reputatie van het merk heeft gevormd. Wij zijn in de wolken en de fans mogen dat ook zijn!

De 2 Reeks is een klassieker in het BMW-gamma. Uit zijn lange motorkap en supergrote grille kan je gerust aflezen: hoe meer, hoe liever. Esthetisch brengt dat adagium spierballen met zich mee, een musculaire stijl die we ook aan boord aantreffen en waar de presentatie de vaste klanten van het merk zeker niet zal choqueren. Helaas worden de tien centimeter aan lengtewinst niet weerspiegeld aan boord, waar de achterbank een penibele plek blijft voor grotere volwassenen.

Rauwe sensaties

In tegenstelling tot de vorige generatie is de 2 Reeks Coupé niet langer afgeleid van de 1 Reeks, maar deelt hij zijn onderstel met de 4 Reeks, vandaar dat het een achterwielaandrijver gebleven is. Dat is zo bij de 220i (184 pk) en 220d (190 pk). De gespierde M240i uit deze test, met zijn 374 pk sterke zescilindermotor, is voorzien van een vierwielaandrijvingssysteem dat "achterwielaandrijving" na-aapt. Het grootste deel van het koppel vloeit naar de achteras, terwijl de vooras alleen ingrijpt als dat nodig is. Dit verklaart de uitstekende tractie en de nette prestaties: 4,3 seconden zijn genoeg om van 0 naar 100 km/u te spurten.

Naast de cijfers is het vooral in rijplezier dat deze BMW het verschil maakt! Wendbaarheid en evenwicht zijn de overheersende sensaties aan het stuur, terwijl de achttrapsautomaat zowel responsief als doeltreffend blijkt te zijn als hij sportiever wordt gemend. Als u langer dan een seconde aan de linkerpeddel trekt, schakelt de versnellingsbak automatisch terug naar de meest geschikte versnelling voor een onmiddellijke acceleratie!

In de Sport- en Sport+-modi voelt deze 2 Reeks dan ook gewoon buitengewoon goed aan, zonder dat daar streng verboden snelheden voor nodig zijn. De precisie en het gemak waarmee hij kan worden bestuurd, zijn een genot. Daardoor is hij even efficiënt als leuk. Pure rijvreugde!

Conclusie

Deze M240i is de waardige erfgenaam van de kleine BMW coupés. Sportief, wendbaar en goed uitgebalanceerd, doet hij de dynamische reputatie van het merk alle eer aan. Maar hij weet zich ook erg beschaafd op te stellen voor dagelijks gebruik. Hij is niet eens oncomfortabel, en zijn bagageruimte van 390 liter is meer dan genoeg voor de wekelijkse boodschappen. Het is bijna een Zwitsers zakmes (maar dan een met een prijskaartje van 57.250 euro)!

Vindt u deze M240i nog steeds een beetje te lauw, maak je geen zorgen: een toekomstige M2, waarvan het vermogen de 400 pk zal overschrijden, is al onderweg!

Sterke punten:

- Klassieke en gespierde lijn

- Ruwe maar opzwepende sensaties

- Efficiëntie en gebruiksgemak

BMW M240i

Lengte: 4,54 m

Breedte: 1,83 m

Hoogte: 1,40 m

Kofferruimte: 390 l

Gewicht: 1.690 kg

Gemiddeld brandstofverbruik: 8,1 l/100 km

Vermogen: 374 pk

Koppel: 500 Nm

Topsnelheid: 250 km/u

Acceleratie (0-100 km/u): 4,3 s

CO2 (WLTP): 185 g/km

Basisprijs: 57.250 euro

tags-label Autotests BMW
Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in