Porsche 911 GT3 RS: de radicaalste van de reeks

1j geleden

Voor veel sportwagenfans is de Porsche 911 GT3 de ideale auto. Maar er is nog een extremere editie: de GT3 RS, waarvan de nieuwste worp gebruikmaakt van mechanische en aerodynamische oplossingen uit de racewereld.

Onder de motorkap gebruikt de GT3 RS de 4 liter-boxermotor van de 'gewone' GT3, maar met een grondige revisie inclusief speciale nokkenassen, een inlaatsysteem met enkelvoudige gasklep en een vaste kleppentrein. Het resultaat is een toename van 15 pk tot 525 pk. De PDK-versnellingsbak met zeven trappen maakt ook de overstap uit de GT3, maar met kortere overbrengingen.

Uiteraard ging ook het remsysteem onder de loep en kreeg het grotere en dikkere remschijven (vooraan: 406 mm diameter, achteraan: 380 mm). Carbonschijven zijn nog steeds als optie verkrijgbaar, met een diameter van 410 mm voor en 390 mm achter. Net als bij de GT3 hebben de wielen een centrale moer en bedragen de afmetingen 275/35 R20 voor en 335/30 R21 achter.

Aerodynamica en ophanging

Naast de geventileerde wielkasten maakt de GT3 RS gebruik van actieve aerodynamica, waardoor de auto downforce kan genereren voor maximale grip (inclusief een aerobrakefunctie) of juist de luchtweerstand doet dalen om topsnelheid te winnen in een rechte lijn. Het aerodynamische ontwikkelingswerk oefent ook een invloed uit op de voorwielophangingsarmen, die nu gestroomlijnd zijn.

Het chassis kenmerkt zich door een meesturende achteras met een nog dynamischer set-up, naast een 29 mm breder spoor vooraan en een aangepaste geometrie. Er zijn drie rijmodi beschikbaar: Normal, Sport en Track. Deze laatste biedt de mogelijkheid om zowel de vering (compressie en rebound) als het differentieel af te stellen.

Clubsport en Weissach

Er zijn twee pakketten beschikbaar: Clubsport en Weissach. De eerste is gratis en voegt een rolbeugel, een zespuntsgordel voor de bestuurder en een brandblusser toe. De tweede is optioneel en behelst met carbon afgewerkte carrosseriepanelen, ophangingscomponenten uit CFRP (een mengsel van kunststof en koolstofvezel) en dynamischer magnetische schakellepels. Naast het Weissach-pakket biedt Porsche ook gesmede magnesium wielen aan, die het onafgeveerde gewicht met 8 kilo verminderen.

De prijs van dit juweeltje? 240.187 euro

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in