Resultaten Porsche (licht) gedrukt door het coronavirus en de oorlog in Oekraïne

1mnd geleden

In het eerste kwartaal van 2022 leverde Porsche wereldwijd 68.426 auto's af. Dit betekent een daling van 5 procent ten opzichte van het voorgaande jaar.

"Gezien de uitzonderlijke omstandigheden in de auto-industrie hebben onze verkoopteams en dealers in het eerste kwartaal goed gewerkt", aldus Detlev von Platen, lid van de Raad van Bestuur voor verkoop en marketing van Porsche AG. "De heropleving van het coronavirus in bepaalde regio's zoals China, gekoppeld aan aanzienlijke uitdagingen op het vlak van bevoorrading en logistiek, heeft ons op de proef gesteld. Tegelijkertijd blijft er veel vraag naar onze producten bij klanten over de hele wereld, vooral in Europa, Noord- en Zuid-Amerika en China."

De veelzijdige uitdagingen waarmee de autofabrikant in verschillende regio's van de wereld wordt geconfronteerd, leveren een gevarieerd beeld op wat de leveringen betreft. In Europa leverde Porsche in het eerste kwartaal 22.791 voertuigen af, een stijging van 18 procent jaar-op-jaar - ondanks zeer sterke cijfers in dezelfde periode in 2021. Ook op de Duitse binnenlandse markt stegen de aantallen, met 6.925 leveringen, een stijging van 16%.

In China, de grootste markt voor Porsche, werden 17.685 sportauto's afgeleverd, een daling met 20% als gevolg van een nieuwe uitbraak van het coronavirus, waardoor Porsche-centra in sommige regio's dicht moesten. In Azië, Afrika, het Midden-Oosten en de VS heeft Porsche, ondanks problemen met de bevoorradingslijnen (waarmee verschillende automerken te kampen hadden), resultaten geboekt die vergelijkbaar zijn met die van het beste eerste kwartaal van het voorgaande jaar.

Het zal geen verbazing wekken dat de vraag opnieuw het grootst was bij de SUV's: de Cayenne werd geleverd aan 19.029 klanten, gevolgd door de Macan (18.329). De volledig elektrische Taycan ging naar 9.470 klanten, terwijl de iconische 911 wereldwijd 9.327 keer werd afgeleverd. Van de Panamera, 718 Boxster en Cayman werden respectievelijk 7.735 en 4.536 exemplaren verkocht.

Porsche wil er echter op wijzen dat het liever voorzichtig blijft nu het tweede kwartaal nadert, vooral in het licht van het gewapende conflict in Oekraïne.

Resultaten Porsche (licht) gedrukt door het coronavirus en de oorlog in Oekraïne
Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in