Test : BMW CE-04 - De mode van morgen

1mnd geleden

We moeten toegeven dat BMW opnieuw buiten de gebaande paden treedt met deze nieuwe CE-04, een soort UFO op twee wielen. Maar BMW voorspelt er misschien wel mee hoe onze scooters van de toekomst eruit zullen zien.

BMW introduceerde tien jaar geleden zijn eerste elektrische scooter, de C-Evolution. Na een succesvolle carrière, vooral in Frankrijk, stopt het verhaal in 2020. Maar sinds het begin van dit jaar prikkelt de CE-04 onze visuele zintuigen. Deze scooter lijkt op niets anders dan zichzelf, en ziet af van alle fossiele brandstoffen. Het eerste wat opvalt, afgezien van de algemene lijnen, is de indruk van lengte die deze elektrische tweewieler geeft. En het blijft niet bij een indruk, want de wielbasis - 1.675 mm - ligt tussen die van de K 1600 GT en de R 18 in. De CE-04 is goed te rijden op 15-inch wielen met Pirelli Rosso Scooter (120/70/15 en 160/60 R15). Vooral omdat de zithoogte 780 mm bedraagt (800 mm met het optionele comfortzadel).

Een vertrouwde wereld

Eenmaal aan boord valt het 10,25-inch TFT-kleurenscherm op. Het werkt op dezelfde manier als op andere BMW's die ermee zijn uitgerust. Met het gebruikelijke scrollwiel op de linker stuurhelft kun je tussen de menu's schakelen. Er is veel informatie en door de connectiviteit kun je de BMW Connect-app gebruiken voor onder andere navigatie. De twee remhendels laten zich helaas niet bijstellen, wat jammer is voor een voertuig van deze prijs. Onder het zadel, dat in de lucht lijkt te zweven, bevindt zich een vak voor een helm en andere kleine voorwerpen. Aan de voorzijde van het kuipwerk zit ook een vak met een USB-C poort voor een smartphone, een mini 12V-accessoireaansluiting en het oplaadpunt voor de accu. Het hart van de CE-04 bevindt zich vlak voor het achterwiel. Het is een vloeistofgekoelde synchroonmotor die een maximumvermogen van 42 pk (31 pk in de A1-versie) ontwikkelt met een nominaal vermogen van 20 pk en een koppel van 62 Nm. Deze motor wordt aangedreven door een Lithium-Ion accu (147,6 V en 60,6 Ah) van 8,9 kWh, die volgens de fabrikant een actieradius tot 130 kilometer biedt. Deze batterij kan worden opgeladen via een geïntegreerde 2,3 kW lader en BMW biedt een optionele 6,9 kW snellader aan. De oplaadtijd varieert natuurlijk, afhankelijk van de beschikbare apparatuur, maar BMW beweert dat in de beste gevallen de accu in 50 minuten tot 80 procent kan worden opgeladen. De niet-verwijderbare batterij van 55 kg staat gelukkig zo laag mogelijk geplaatst.

Middenklasser

Van zodra het contact is ingeschakeld, is een simpele draai aan het gashendel voldoende voor het betere Cape Canaveral-gevoel! De CE-04 is ook uitgerust met een achteruitversnelling. Niet echt nodig volgens mij voor een machine die slechts 231 kg weegt. Maar we zullen er niet over klagen. Afhankelijk van de gekozen rijmodus (Eco, Rain, Road) zal de acceleratie meer of minder sterk zijn, wetende dat een van de belangrijkste kenmerken van elektrisch rijden is om het beschikbare koppel onmiddellijk ter beschikking te hebben. Er werd ook op gewezen dat vertraging een regeneratie-effect op de batterij met zich meebrengt. De motorrem is dus aanwezig, maar ook afhankelijk van de gebruikte rijmodus. Samengevat: in de Eco-modus is de acceleratie gemiddeld en de motorrem vrij fors; in de Road-modus is de acceleratie hoger, met een gemiddelde portie motorrem en in de Rain-modus is de acceleratie laag, zonder motorrem. Met het Dynamic Pack op onze scooter voegen we de Dynamic-rijmodus toe. En dan betreden we een andere dimensie. De acceleratie is bliksemsnel en rekt je armen zo enkele centimeters uit. De motorrem is vergelijkbaar, dus gebruik hem spaarzaam, vooral als het wegdek te wensen overlaat. Je vermijdt deze modus het best op vochtige wegen…

Welgekomen rijhulp

Gelukkig zijn de elektronische rijhulpjes zeer nuttig. Zowel ABS als ASC blijven garant staan voor uw veiligheid. Hetzelfde geldt voor de DTC, die ook verkrijgbaar is met het Dynamic Pack. Hoewel de topsnelheid van de CE-04 theoretisch beperkt is tot 120 km/u, benadert hij in de praktijk de 130 km/u. Met zijn futuristische en zeer slanke lijnen biedt de BMW scooter weinig bescherming aan zijn berijder. Het kuipwerk is te laag en de voorruit is te klein om de winddruk weg te leiden. Natuurlijk is een hoger windscherm als optie beschikbaar. Maar de CE-04 is in de eerste plaats een voertuig dat is ontworpen om de uitdagingen van de stedelijke mobiliteit van morgen aan te gaan. En in dit geval komen bescherming en topsnelheid op de tweede plaats. Niettemin is de CE-04 een opmerkelijk en formidabel instrument. Zijn acceleratie- en remvermogen is ruim bovengemiddeld.

Zelfs met een wielbasis die een vrachtwagen waardig is, glijdt hij door het verkeer als een aal. Bij rustig rijden is het regeneratief remmen alleen al voldoende. En zo niet, dan kan de bestuurder rekenen op een krachtig remsysteem. De ophanging levert eveneens goed werk. Ook de achterschokdemper is qua veervoorspanning verstelbaar en BMW biedt niet minder dan acht verschillende zadels aan. Genoeg om een breed scala aan klanten tevreden te stellen.

Laten we het hebben over opladen

Een van de zwakke punten van elk elektrisch voertuig blijft de autonomie. BMW kondigt een theoretische maximale actieradius van 130 kilometer aan. In de praktijk hangt alles natuurlijk af van hoe je rijdt. Wij van onze kant jongleerden tussen de rijmodi Eco, Road en Dynamic. We hebben tussen 77 (Dynamic) en 106 kilometer (Road) afgelegd, afhankelijk van het tempo dat we bepaalden. Het is dus mogelijk om de 130 kilometer te halen op voorwaarde dat u uitsluitend in de stad rijdt waar de regeneratie het meest actief is en met gematigde snelheid (Eco-modus). Wat het budget betreft, wordt de BMW CE-04 aangeboden vanaf 12.250 €, wat minder is dan een TMAX van 13.299 €. Laten we niet vergeten dat we nog steeds te maken hebben met premium-voertuigen.

Conclusie

De BMW CE-04 zou een verkooptopper kunnen zijn met het oog op de huidige en toekomstige wetgeving. Hij staat alleen in zijn niche, omdat geen enkel ander merk een elektrische scooter van een hoog kaliber aanbiedt, die kan concurreren met thermische scooters met een grote cilinderinhoud. De CE-04 heeft dus geen concurrenten. Maar je moet nog steeds overtuigd worden om een elektrische scooter te kiezen in plaats van een scooter met verbrandingsmotor...

De pluspunten 

  • Volledig unieke looks
  • Afwerking
  • Vermogen
  • Oplaadtijd
  • Parkeerrem gekoppeld aan de zijstandaard
  • Toegankelijk voor A1-rijbewijshouders

De minpunten

  • Bescherming
  • Comfort op slecht wegdek

De BMW CE-04 in cijfers

  • Motor: vloeistofgekoelde synchroonmotor met permanente magneet
  • Nominaal vermogen: 20 pk (15 kW) of 15 pk (11 kW) rijbewijs A1
  • Vermogen: 42 pk (31 kW) bij 4.900 tpm of 31 pk (23 kW) bij 4.000 tpm A1-licentie
  • Koppel: 62 Nm bij 1.500 tpm
  • Standaard oplaadtijd: 4 uur 20 minuten voor 0-100% en 3 uur 30 minuten voor 0-80
  • Oplaadtijd met optionele snellader: 1u40 voor 0-100% en 1u05 voor 0-80
  • Eindaandrijving: tandriem en vaste versnellingsbak
  • Frame: dubbele stalen wieg
  • Voorvering: telescopische brugvork met 110 mm veerweg
  • Achtervering: oscillerende enkelzijdige swingarm/monoshock met 92 mm veerweg
  • Voorremmen: Dubbele 265 mm schijven, vaste vierzuigerremklauw, BMW ABS
  • Achterremmen: één 265 mm, zwevende remklauw met één zuiger, BMW ABS
  • Wielbasis: 1675 mm
  • Zithoogte: 780 mm (800 mm met optioneel comfortzadel)
  • Gewicht: 231 kg
  • Bereik: 130 km, 100 km A1-vergunning
  • Prijs: vanaf 12.250€.
Tags: motorfiets BMW
Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in