Royal Enfield 410 Himalayan : Eenvoud is goed

2j geleden

Sinds zijn release in 2018 werpt de Royal Enfield Himalayan zich op als een publiekslieveling. Dit jaar volgen enkele evoluties en dat is reden genoeg om er nog eens een ommetje mee te gaan doen.

 

Aanvankelijk zou deze motorfiets alleen op de Indiase markt uitkomen. Maar nadat Royal Enfield het model meenam op enkele Europese shows in 2016 en op aandringen van importeurs, besloot de Indiase producent om hem aan te passen voor de Europese markt. Een injector in plaats van een carburateur en een ABS-systeem later arriveerde de Himalayan in 2018 bij onze dealers. Het succes dankt de Himalayan aan zijn eenvoud, zijn retrostijl en zijn belachelijk lage budget (5.499 euro). Het komt qua vermogen niet in de buurt van de grote, opulente allroads. Maar die kampen dan ook met een nefast overgewicht voor offroadrijden en een budget dat vier keer hoger is dan dat van de kleine Indiër. Dit jaar wordt de Himalayan opgewaardeerd tot Euro5 en krijgt hij enkele verbeteringen aan achterlicht, zadel, zijbekleding, voorste remhendel en hoofdremcilinder, voorruit, zijtankbeschermingen, koplamp en bagagerek. Met de toevoeging van gevarenlichten, uitschakelbare ABS en het Tripper connected navigatiesysteem is de Himalayan anno 2021 ook iets beter uitgerust.

 

 

Zoete smaak

Deze Royal Enfield is uiterst toegankelijk in alle opzichten. De zithoogte van 800 mm maakt hem geschikt voor alle lichaamsmaten. Het dashboard is bijna identiek aan de vorige versie met in het midden het typische en unieke Royal Enfield instrumentenpaneel bestaande uit een grote meter met een digitaal display (voor de versnellingsindicator, tripteller, tijd, buitentemperatuur, etc ...), een kleine toerenteller, een brandstofmeter en het beroemde kompas. De remhendels zijn ook op deze versie niet verstelbaar. Met een druk op de startknop vuurt de eencilinder in gang met het typische geluid van een eencilinder met lange slag (78 x 86 mm). Het LS 410-motorblok met gemengde lucht-/oliekoeling is pure Royal Enfield-traditie. Hij heeft een inhoud van 411 cc met een cilinderkop met enkele bovenliggende nokkenas en twee kleppen. De eerder bescheiden cijfers zijn 24 pk bij 6.500 tpm en 34 Nm bij 4.500 tpm. De koppeling is een natte meerplaatskoppeling en de versnellingsbak heeft 5 versnellingen. De rijpositie is gemakkelijk en comfortabel. De tandwielverhoudingen zorgen voor vloeiend schakelen en de motor klimt gemakkelijk in de toeren zonder al te veel lawaai te maken. Het blok is vrij soepel en kan zich ook onder de 2.000 tpm redden. Maar niet in de 5e versnelling natuurlijk. Je kan eveneens in de stad in 4e versnelling rijden bij 50 km/u op 3.000 tpm. Ondanks aanpassing aan de voorremhendel en hoofdremcilinder blijft de bediening eerder sponzig bij fel remmen.

 

 

Op het gemak

Op de steenwegen rijd je de wettelijke snelheid nog net onder 5.000 tpm. De snelweg is niet het favoriete speelterrein van de Himalayan, ook al flirt de Indische eencilinder zonder trillen met de rode zone aan een kleine 130 km/u. De toepasbaarheid van de Himalayan ligt elders. Deze Royal Enfield is op zijn best op kleine en onverharde wegen. De ophanging aan beide kanten beschikt over voldoende veerweg (200 en 180 mm) om zelfs de staat van onze straten en wegjes te kunnen bolwerken.

 

Op ontdekking

Met het Tripper-navigatiesysteem in combinatie met de Royal Enfield-app, openen zich de poorten naar onbekende bestemmingen. De app maakt gebruik van het Google Maps-platform om je bocht na bocht naar je bestemming te leiden. Eenvoudig, duidelijk en precies, en een onbetwistbaar pluspunt voor deze kleine avonturier. Ook rechtopstaand is de Himalayan gemakkelijk te controleren. De tank is smal, de grondspeling is voldoende (220 mm) en in het slechtste geval is er nog de bodembeschermer. De middenbok zal echter wel de grond het eerst raken.

 

 

Conclusie

Het was een waar genoegen om deze atypische Royal Enfield Himalayan te herontdekken. Het concept van de eenvoudige motorfiets bestaat nog steeds en dat is een goede zaak. Deze Indiër brengt je waar je wil zijn, zonder je bankrekening te plunderen. Het rijplezier blijft overeind. En dat is toch waar we naar op zoek zijn.

 

Pluspunten:

Unieke identiteit
Soepele monocilinder
Polyvalent
Tripper-navigatiesysteem
Budget

 

Minpunten:

Gevoelig ABS

 

De Royal Enfield Himalayan in cijfers:

Motor: Lucht/oliegekoelde eencilinder, 411cc
Vermogen: 24 pk bij 6.500 tpm
Koppel: 34 Nm bij 4.250 tpm
Transmissie: 5 versnellingen
Eindaandrijving: ketting
Frame: halfduplex
Vering vooraan: hydraulische voorvork, 41 mm, 200 mm veerweg
Vering achteraan: Monoschokdemper met instelbare veervoorspanning, 180 mm veerweg
Remmen voor: 300 mm enkele schijf, tweezuigerklauw, uitschakelbaar ABS
Remmen achter: 240 mm enkele schijf, enkelzuigerklauw, uitschakelbaar ABS
Zadelhoogte: 800 mm
Gewicht: 185 kilo
Tankinhoud: 15 l
Prijs: €5.499

 

Tags: motorfiets

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in