Reportage - Kymco Evasion 2022 : absoluut plezier

1j geleden

Of het nu zonnig of regenachtig is, of de wegen nu stoffig of modderig zijn, de quad is nog steeds het enige vervoermiddel dat plezier en werk op een geweldige manier weet te combineren. De Kymco Evasion, waarvan we vorige maand de 7e editie mochten meemaken, liet de aanwezige liefhebbers glunderen van plezier tijdens de rit.

Helemaal onderaan de kaart ziet u de stad Mende (Lozère), aan de rand van de Cevennen,  en zijn ‘Made in Scotland’-landschappen. Door regelmatig van locatie te veranderen, kunnen de talrijke deelnemers aan dit avontuurlijke weekend een pak nieuwe landschappen met gevarieerde ondergronden ontdekken. Meer dan 250 machines kwamen zaterdagochtend bijeen voor een nieuwe start, verdeeld over verschillende groepen van verschillend niveau. Voor mijn tweede deelname aan dit evenement reed ik in 2019 van de camping van Chambon sur Lac (ten noorden van het Centraal Massief) naar het Hotel de France in Mende. Omdat het stadscentrum voornamelijk voetgangersgebied is, duurt het maar een paar minuten om bij de tentoonstellingshal te komen, waar alle quads en SSV's staan te wachten. De vertrekken zijn gespreid tussen 8.10 en 9.25 uur en zijn verdeeld over 3 routes zodat je vrij kan rijden. 

Vrijheid onder toezicht

Een gids voorop, een andere achteraan en we vertrekken voor twee ritten van meer dan 100 kilometer op zowel zaterdag als zondag. Op mijn MXU 700 ABS, het meest geavanceerde model in het Kymco-gamma, ontdekte ik paden die soms bebost, soms glooiend maar heel vaak heuvelachtig waren. In mijn groep ligt het tempo hoog, maar prioriteit wordt altijd gegeven aan ontdekking en veiligheid. Iedereen kan rijden volgens zijn wensen en zijn niveau. Na ongeveer dertig kilometer gaan we aan tafel voor een welkomsthapje bij een temperatuur onder de 10 graden en een aanhoudende motregen. Hier betekent een snack brood, vleeswaren, koffie of... rode wijn! Om 10 uur werden we ook op een chocoladereep getrakteerd. Na deze tweede maaltijd van de dag stapt iedereen weer op de quad om ongeveer veertig kilometer te rijden in de richting van het dorp Sainte Enimie aan de oevers van de Tarn. Dat dorpje benaderen we trouwens van bovenaf, normaal gesproken verboden voor alle gemotoriseerd verkeer. Twaalf klokken luiden in de kerktoren, en het is tijd om weer aan tafel te gaan voor de lunch, die weer bestaat uit lokale producten die in grote hoeveelheden worden geserveerd. Gelukkig wordt de dag doorgebracht op vier wielen!

Meer technisch

De route van de middag voert ons over meer technische paden waar het sturen erg belangrijk is. Van tijd tot tijd dienen we de vierwielaandrijving in te schakelen om met precisie over wat rotsen te klauteren en tussen de bomen door te slalommen. Dit alles bij een verminderde snelheid, zoals het hoort. Terug in Mende, rond 16 uur, stellen de organisatoren aan alle quadrijders een gesloten en uitgestippeld circuit ter beschikking, waar ieder zich kan uitleven zoals hij wil: mooie steile heuvels beklimmen of kleine bergjes die meer durf vereisen. Het geheel eindigt met een passage over een wip die voorzichtig genomen moet worden. Als circuitliefhebber reed ik vier ronden om me te oriënteren en mijn trajecten te verzorgen voordat ik terugreed naar de garage waar de MXU 700 een welverdiende rust kreeg. Op zondagochtend trokken de deelnemers door naar Aubrac. Ik nam de afslag richting Keulen, waar Intermot wachtte.

Kymco MXU 700i ABS

De MXU 700i ABS wordt nog steeds aangedreven door zijn ééncilindermotor van 38,7 pk en beschikt sinds vorig jaar over ABS, waardoor hij veiliger is. Tijdens deze rijdag kon ik het ongelooflijke comfort van de topvering en het relatieve gemak van het rijden op bochtige wegen waarderen. Het vermogen is voldoende om uit alle moeilijkheden te geraken en een eenvoudige druk met de vinger volstaat om de 4WD in te schakelen of met de keuzehendel over te schakelen naar de korte versnellingen. Ik profiteerde van een paar rechte stukken om deze 400 kg zware machine tot 90 km/u op de baan te pushen, met een goede 20 km/u in reserve. De stuurbekrachtiging kwijt zich perfect van z’n taak en de remmen zijn goed. En dat in de wetenschap dat een quad, ongeacht het merk of model, meer vertraagt dan stopt. Bij intensief gebruik ligt het verbruik rond de 10 l/100 km, wat gezien de inhoud van de 21 liter tank een actieradius van bijna 200 kilometer suggereert. Prijs: € 10.599

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in