Motorfietstest BMW S1000R: niet zomaar een roadster

3w geleden

Met zijn simplistische vormen en rechtto-rechtaan uiterlijk had de S1000R op eender welke roadster kunnen lijken. Behalve dat "eender welk" op geen enkele manier deze ongelooflijke machine beschrijft...

Eerlijk? Behalve voor de show ben ik geen roadsterfan. Maar ik moet toegeven dat dit soort motorfietsen vaak prachtige lijnen vertoont waarbij de aandacht voor detail en uiterlijk van het grootste belang zijn. Met 165 pk en een viercilindermotor die rechtstreeks uit de S1000RR komt, dacht ik dat ik naar een submotor keek, leeggelopen, en die een R in zijn naam en 42 paarden in zijn stal kwijt was.

De zithouding is, al met al, goed omdat je één bent met de motor. Een kleine 130 km/u aanhouden op de snelweg leidt me naar het circuit van Mettet. Zoals elke goede motorrijder vandaag, tijdens deze nietszeggende en ietwat saaie rit, met de cruisecontrol aan, pruts ik in het menu om de beschikbare instellingen te verfijnen. Zodra de poort van het Jules Tacheny-circuit is geopend, hijs ik me in een lederen pak. Vanuit de Sport-mode, schakel ik over naar Dynamic Pro (optioneel). Ik activeer de hulpjes naargelang mijn stemming en daar gaan we!

Als een speer

Ik ben niet zo gewend aan het grote stuur en door de totale afwezigheid van bescherming schreeuwen mijn nekwervels om hulp in de rechte lijn bij meer dan 215 km/u. De voetsteunen zijn een beetje ‘plakkerig’, maar tijdens het rijden stijgt de verbazing over hoe wendbaar en ontspannen deze BMW zich opstelt. Ik wilde zelfs superbiker spelen door mijn been te gebruiken voor houvast in scherpe bochten.

Omdat ik niet van verrassingen houd, zet ik de tractiecontrole (DTC) en de antidoorslipregeling op maximum, waarbij het grote stuur en de druk die ik voelde bij het accelereren, het verlangen van het voorwiel om de grond te verlaten, versterkten. Het Brembo-remsysteem houdt zijn bijtkracht tijdens de 20 minuten speeltijd die ik krijg. De rode lichten signaleren het einde ervan en ik keer terug naar de pits, tot grote tevredenheid van mijn zere nek. Snel rijden met een roadster vereist een hoog niveau van fysieke conditie, en dat geldt des te meer voor de prestaties die deze BMW S1000R biedt!

Conclusie

Met zijn prijs van 15.880 euro en rekening houdend met de kwaliteiten van de machine, kan je terecht denken dat de aankoop van een S1000R een voor de hand liggende keuze is. Behalve dat je een paar opties moet toevoegen en een dozijn extra ogen moet bezitten om de radars te spotten.

Het is niet makkelijk om de draaiing van je rechterpols binnen redelijke grenzen te houden. De S1000R is een zéér, zéér sterke motorfiets. Alleen kan je met 16 liter brandstof in de tank geen lange afstanden afleggen zonder bij te tanken. Maar wat een kick achter het stuur!

Sterke punten

  • Rijsensaties
  • Gebruikscomfort en rijpositie
  • Uithouding remmen

BMW S1000R in cijfers

  • Motor: viercilinder-in-lijn met vloeistof/oliekoeling, 16 kleppen, DOHC en BMW ShiftCam
  • Cilinderinhoud: 999 cc
  • Maximumvermogen: 165 pk (121 kW) bij 11.000 tpm
  • Maximumkoppel: 114 Nm bij 9.250 tpm
  • Transmissie: 6 versnellingen
  • Eindaandrijving: kettingaandrijving
  • Frame: aluminium, motorsteun
  • Voorvering: 45 mm upside-downvoorvork, volledig instelbaar, veerweg 120 mm
  • Achtervering: aluminium swingarm, full-floater pro, volledig instelbare demping, veerweg 117 mm
  • Voorremmen: dubbele 320 mm-schijven, vaste vierzuiger-remklauw, semi-integraal ABS
  • Achterrem: 220 mm-schijf, zwevende remklauw 1 zuiger (S), remklauw 2 zuigers (M), semi-integraal ABS
  • Zithoogte: 810 of 830 mm
  • Gewicht (TPF): 199 kg
  • Brandstoftank: 16,5 liter
  • Prijs: vanaf 15.880 euro
Motorfietstest BMW S1000R: niet zomaar een roadster
Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in