Welke automerken gaan elektrisch en wanneer ?

2j geleden | Maxime Pasture

Afgelopen zomer heeft de Europese Commissie duidelijk gemaakt dat de verkoop van nieuwe auto's met verbrandingsmotoren in 2035 verboden wordt. Sommige fabrikanten hebben niet op dit besluit gewacht om hun overschakeling op een 100% elektrisch gamma aan te kondigen. Hoe zit dat nu precies bij de verschillende merken? Een overzicht.

Audi

Volgens de laatste verklaringen van CEO Markus Duesmann zal Audi in 2026 (net na de overschakeling op de drastische Euro 7-emissienorm) stoppen met de ontwikkeling van verbrandingsmotoren. De verkoop ervan, vooral dan onder de motorkap van plug-in hybrides, duurt verder tot 2033. Dan zijn er enkel nog volledig elektrische Audi’s.

Bentley

Met zijn "Beyond 100"-strategie, gericht op koolstofneutraliteit, volgt Bentley drie fasen: tegen 2023 zullen zijn modellen beschikbaar zijn als hybride; in 2025 zal de eerste 100% elektrische Bentley het daglicht zien en tot slot zal het gamma vanaf 2030 volledig elektrisch zijn. 

BMW

BMW’s elektrische strategie is nogal voorzichtig, ook al pionierde het met de i3 in 2013. Hoofd ontwikkeling, Frank Weber, verklaarde onlangs dat de investeringen die zijn gedaan voor de overgang naar de Euro 7-emissienorm in 2025 een toekomst van tenminste 5 jaar voor verbrandingsmotoren verzekert. Weber stelt ook enkele fundamentele vragen: "Zullen de klanten klaar zijn voor volledig elektrische energie? Hoe zit het met de oplaadinfrastructuur en het netwerk, en met het aandeel van hernieuwbare energiebronnen? Het zijn terechte vragen...

Ford

De Amerikaanse reus wil in 2026 van elk van zijn modellen een 100% elektrische of plug-in hybride variant aanbieden. De omschakeling naar volledig elektrisch is aangekondigd voor 2030.

Jaguar/Land Rover

Vanaf 2025 wordt Jaguar een 100% elektrisch merk. Voor Land Rover zal de overgang iets langer duren, met de afschaffing van diesel in 2026 en het uitsterven van alle verbrandingsmotoren 10 jaar later.

Lamborghini

Met de Sián heeft Lamborghini al het tijdperk van de elektrificatie betreden en dat moet tegen 2024 naar alle modellen worden uitgebreid. De eerste elektrische Lamborghini zal er komen tussen 2025 en 2030. Het elektrificatieprogramma wordt met 1,5 miljard euro de grootste investering in de geschiedenis van het merk.

Mercedes

Vanaf 2025 zal Mercedes zich nog uitsluitend toeleggen op de ontwikkeling van 100% elektrische architecturen. Maar dat betekent niet dat de verkoop van modellen met verbrandingsmotoren zal worden stopgezet. Mercedes kondigt een totale overschakeling op elektrische voertuigen aan tegen 2030 op markten "waar de omstandigheden het toelaten", met meer bepaald 40 miljard euro investeringen in deze sector. Mercedes zal 8 fabrieken voor de productie van batterijen oprichten.

Mini

Tegen 2030 zal Mini enkel nog 100% elektrische modellen verkopen. Het laatste model met verbrandingsmotor wordt in 2025 geïntroduceerd.

Porsche

In zijn wedloop naar elektrificatie, die al in volle gang is met de talrijke plug-inhybrides en de 100% elektrische Taycan en Taycan Cross Turismo, zal Porsche platforms delen met Audi. We weten al dat de Macan binnenkort verkrijgbaar zal zijn in een volledig elektrische versie. De laatste geruchten suggereren ook dat de toekomstige 718 Boxster en Cayman emissievrij worden. In totaal wil het merk dat 50% van zijn modellen tegen 2025 geëlektrificeerd zijn, maar er is geen datum aangekondigd voor een 100% elektrische toekomst. Om de CO2-uitstoot te verminderen, werkt Porsche hard aan de ontwikkeling van synthetische brandstoffen. 

Renault/Nissan en Alpine

Met slechts één model in de verkoop en een SUV in de pijplijn, zal het sportieve merk Alpine in 2024 overschakelen op volledig elektrisch. Voor de merken Renault en Nissan is de doelstelling vastgesteld op kort na 2030.

Rolls-Royce

Het edele merk van de BMW Group kondigde onlangs de komst van zijn eerste elektrische model aan, genaamd 'Spectre', in 2023. Tegen 2030 zal Rolls-Royce stoppen met de productie van modellen met verbrandingsmotoren.

Smart

Sinds 2020 is het Smart-gamma - dat momenteel uit twee modellen bestaat, waaronder een coupé en een cabriolet - volledig elektrisch.

Stellantis (Peugeot, Citroën, DS, Opel, Fiat, Alfa Romeo, Lancia, Jeep, Abarth, Maserati)

De PSA- en FCA-groepen fuseerden tot Stellantis, grotendeels om zich met meer gemoedsrust voor te bereiden op grootschalige elektrificatie. Tussen nu en 2025 staat er een investering van 30 miljard klaar en er komen niet minder dan 55 geëlektrificeerde modellen. Gaan al zeker volledig elektrisch: DS en Abarth (2024), Lancia (2026), Alfa Romeo (2027), Opel (2028) en Fiat (2030).

Volkswagen Groep

Tegen 2030 zal het aandeel van elektrische voertuigen in de VW-groep naar verwachting de helft bedragen, terwijl tegen 2040 bijna alle nieuwe voertuigen van de groep op de belangrijkste markten geen lokale uitstoot zullen hebben.

Volvo

De door China gecontroleerde Zweedse autofabrikant was een van de eerste om een stop voor de ontwikkeling van verbrandingsmotoren aan te kondigen. Tegen 2025 wil het merk 50% elektrische modellen verkopen. De andere helft zullen oplaadbare hybrides zijn. De overschakeling naar volledig elektrisch staat gepland voor 2030.

Honda en Kia/Hyundai plannen volledige elektrificatie tegen 2040. Toyota en Mazda moeten hun strategie nog verduidelijken.

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in