Volgens ADAC-studie gaat de autokwaliteit achteruit

1j geleden | Nicolas Morlet

De invloedrijke Duitse automobielclub ADAC heeft zich gebogen over de kwaliteit van nieuwe auto's: precisie van de assemblage, kwaliteit van de materialen, zorg voor de afwerking... Niet minder dan 580 modellen werden door de kwaliteitsinspecteurs van de onderneming onderzocht. En de resultaten zitten vol verrassingen.

Onze auto's worden steeds "intelligenter" en voorgesteld als in staat om de bestuurder in bepaalde situaties te vervangen. Maar deze technologie heeft een prijs - letterlijk: ze is duur. “Fabrikanten moeten dus bezuinigen op andere posten, en dat zijn vaak de kwaliteit van de materialen en de afwerking," herinnert ADAC ons in de inleiding bij de resultaten van zijn enquête. 580 modellen werden onder de microscoop onderzocht. Hun fabricagekwaliteit werd niet alleen met elkaar vergeleken, maar ook met hun voorgangers.

Het zou te ver gaan om hier in detail alle opmerkingen op te lijsten, maar ADAC belicht de belangrijkste bevindingen van de enquête.

Europese modellen zijn beter

Dit is geen verrassing voor iedereen die ooit een Europees model heeft vergeleken met een van zijn concurrenten die in de eerste plaats voor de Amerikaanse markt zijn ontwikkeld: de bouwkwaliteit van modellen uit het laatstgenoemde land - waarvoor de klanten minder kieskeurig zijn - blijft achter.

Eindigden allemaal in de 'Flop 5' in hun respectievelijke categorieën: Honda CR-V, Tesla Model 3, Subaru Outback, Toyota RAV4 en Highlander, Ford Mustang en Chevrolet Camaro. De uitzondering is de Mazda CX-5, die zich bij de 'Top 5' in de lagere middenklasse voegt, gedomineerd door de Volvo XC40, die - niet vergeten - in Gent wordt gebouwd.

VW-groep op halve kracht

De ADAC wijst ook op de algemene achteruitgang van de kwaliteit binnen het VW-concern. "Gedurende vele jaren was de kwaliteit van zijn voertuigen bovengemiddeld. Maar sinds de directie de kosten onder de loep heeft genomen, is dat veranderd", betreurt de organisatie, die haar punt met voorbeelden ondersteunt: "De sierlijsten van de portieren zijn verwijderd, onder de koffervloer komt blank plaatwerk tevoorschijn en zelfs in de passagiersruimte kan de Audi A3 niet meer de indruk wekken een solide burcht op wielen te zijn. Zelfs de Golf krijgt het zwaar te verduren: "Ook de VW Golf heeft met de modelwijziging iets van zijn schoonheid verloren. Het oordeel over de gerestylde T-Roc is positief, want hij is er kwalitatief op vooruitgegaan.

Anderzijds onderstreepten de testers de toegenomen kwaliteit van de Renaults, met name van de Zoé, die in de hele studie de beste progressie vertoonde.

Kwaliteit: in golven

Is de kwaliteit over het algemeen slechter of beter geworden? We kunnen niet generaliseren. "De kwaliteit van materialen en afwerking is vaak onderhevig aan cycli", legt Alexander Werner, testingenieur bij ADAC, uit. "Terwijl ontwikkelaars streven naar de best mogelijke kwaliteit, willen managers centen besparen om de efficiëntie te verhogen." Als te veel wordt bespaard en de feedback van pers en klanten negatief is, zal het volgende model worden gecorrigeerd - de gebruikte materialen en de fabricagekwaliteit zullen weer beter zijn, waardoor een “kwaliteitsgolf" ontstaat.

Tags: Mobiliteit
Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in