Porsche denkt aan waterstof, maar op zijn manier
Het idee is niet nieuw. Fabrikanten als BMW waren deze weg al ingeslagen, maar hebben het om wie weet welke reden opgegeven. Vandaag zet Toyota het werk voort en ontwikkelt zelfs een nieuwe motor die in dezelfde richting gaat als Porsche. Maar wat is het idee precies? Wel, hier wordt waterstof niet gebruikt om elektriciteit op te wekken, maar om benzine te vervangen in een conventionele verbrandingsmotor.
Emissies niet meetbaar
In tegenstelling tot Toyota, dat met zijn Corolla en Yaris H2 de overstap maakt van theorie naar praktijk in competitieverband (de laatste was afgelopen weekend aanwezig bij een demonstratie in de WRC-rally in Ieper), geeft Porsche er de voorkeur aan de kosten te beperken en volledig virtuele tests uit te voeren.
De resultaten zijn interessant. Met een paar aanpassingen zou de eigen 4,4 liter-V8, die in de Cayenne en Panamera wordt gebruikt, netjes waterstof in plaats van benzine kunnen verbranden. Hij zou op z’n kousenvoeten 600 pk halen, en niet duurder zijn om te produceren, vooral omdat de uitstekende verbranding van waterstof betekent dat een deeltjesfilter niet nodig is. Wat de andere emissies betreft, blijkt uit simulaties dat deze zo gering zijn dat zij nauwelijks meetbaar zijn. Tijd voor Porsche om echte tests te doen?