Deloitte studie: zijn de Belgen klaar om elektrische te gaan?

2j geleden

De jongste studie van Deloitte over de aankoopintenties van de Belgen toont aan dat er een groeiende belangstelling is voor elektrisch aangedreven voertuigen. Bijna de helft van de ondervraagden zegt bereid te zijn de sprong te wagen, maar dan gaat het voornamelijk over hybride motoren.

Terwijl 48% van de Belgen zegt te overwegen een geëlektrificeerde auto te kopen, wil 35% daarvan opteren voor een hybride motor, waarbij een verbrandingsmotor (benzine of diesel) wordt gecombineerd met een elektrische. Volledig elektrische auto's krijgen maar 10% van de stemmen, wat wel het dubbele is van hun marktaandeel in 2021 (5,9%). De overige 3% geeft de voorkeur aan andere alternatieven zoals waterstof. 

Economie in plaats van ecologie

Maar deze groeiende belangstelling voor elektrificatie is niet te wijten aan milieu-overwegingen, veeleer aan economisch pragmatisme. Terwijl 58% de klimaatverandering als belangrijkste motivatie noemt, zegt 46% deze beslissing te zullen heroverwegen als de elektriciteitsprijs even duur wordt als die van fossiele brandstoffen. 37% overweegt het voor persoonlijke gezondheidsproblemen. 39% beschouwt extra belastingen op verbrandingsmotoren en 29% haalt als motivatie stimuleringsprogramma's van de overheid aan.

Angsten en belemmeringen

De kosten van het opladen zijn een van de belangrijkste argumenten van degenen die nog aarzelen, net als de hoge prijs van het voertuig en de actieradius. Wat dit laatste punt betreft, blijkt uit de studie ook dat de consumenten een actieradius van 626 kilometer per volledige lading verwachten; een cijfer dat in de lijn ligt van de verwachtingen in de buurlanden: 688 kilometer in Frankrijk en 616 kilometer in Duitsland. Hoewel 58% van de potentiële kopers verwacht hoofdzakelijk thuis te zullen opladen, wijzen zij op drie obstakels daarvoor: het gebrek aan mogelijkheden om een EV-lader te installeren (35% van de 35-54-jarigen), de installatiekosten (50% van de 18-34-jarigen) en het gebrek aan kennis over hoe je een EV-lader moet installeren (42% van de 55+-jarigen). Ten slotte blijft de auto het favoriete vervoermiddel van de Belgen, met slechts 7% die zegt er nooit gebruik van te maken. De Belgen blijven ook zeer gehecht aan dealers en tweedehandsverkopers - vooral om over de prijs te onderhandelen (48%) - want slechts 12% overweegt om via het internet te kopen, vooral vanwege het gemak en de snelheid van de transactie.

Tags: Mobiliteit
Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in