Pastis en worst

2j geleden

Rodrigue Gillion had een drukke maand mei. Eerst opnieuw naar Paul Ricard om deel te nemen aan zijn eerste sprintraces van het jaar, daarna meteen op naar het circuit van Hoc-kenheim voor nog een lange race. De buit was in beide gevallen: winst in zijn klasse!

 

Gezien het aantal kilometers dat hij de afgelopen maanden op het Circuit Paul Ricard heeft afgelegd, kunnen we wel zeggen dat hij er nu met zijn ogen dicht kan rijden… Rodrigue Gillion keerde inderdaad terug naar het prachtige circuit in de Var in het kader van de GT Open, enkele weken nadat hij er had gereden tijdens de 12 Uren van Le Castellet. De Brusselaar wist het Creventic kampioenschap te winnen ondanks mechanische problemen. Maar de door Jesus Pareja georganiseerde reeks is niet hetzelfde kopje thee: naast een andere Balance of Performance en Michelin-banden die een agressievere rijstijl toelaten dan de Hankook-banden van de 24H Series, is het vooral het sprintformaat, met twee races van 60 minuten, dat de grootste verandering betekent.

 

 

Het belette Rodrigue en zijn collega Nico Verdonck er niet van om te laten zien dat ze opgewassen waren tegen de sterke concurrentie. "In mijn kwalificatiesessie was ik zesde in de GT4-klasse,” legt Rodrigue uit. "Ik had een goede start in race 1 en zette een paar goede tijden neer. We eindigden derde in GT4 en tweede in de Pro-Am klasse. Race 2 was nog beter, want we wonnen onze klasse en eindigden als tweede in GT4, nadat Nico in de kwalificatie de op een na snelste tijd had neergezet. Nogmaals, hij had een geweldige start gemaakt. Het feit dat we de laatste tijd veel op Paul Ricard hebben gereden, werpt duidelijk zijn vruchten af. In vergelijking met vorig jaar heb ik twee seconden gewonnen en zat ik slechts één seconde achter Nico, die mijn coach en mijn referentie blijft. Hij was erg blij met mijn vooruitgang!”

 

 

Geluk dat keert

Het gezang van de krekels maakte een week later plaats voor de koelte van het zwarte woud. Rodrigue en Nico, vergezeld door Kurt Hensen, werden in het koude stadion van Hockenheim herenigd met hun Aston Martin Vantage AMR GT4 van het PROsport-team om deel te nemen aan een 12-uursrace in het kader van de 24H Series. Maar niets ging vanaf het begin volgens plan. "Een Audi R8 GT3 duwde me tijdens de kwalificatie de grindbak in", gaf Rodrigue toe. "Daardoor hadden we geen ideale uitgangspositie. Dat is jammer, want ik had een goede tijd neergezet. Gelukkig bleef de schade beperkt”.

 

 

Ook het eerste segment van zaterdag zou van meet af aan in gevaar komen. "Nico klaarde de klus bij de start, maar hij moest na drie ronden stoppen omdat we remproblemen hadden. Daardoor verloren we tien minuten op de BMW M4, onze grootste concurrent.” Maar in het tweede deel van de 12-uursrace, dat op zondag werd verreden, keerde het geluk. "We lagen vier ronden achter, dus we moesten regelmatig zijn en geen fouten maken. Uiteindelijk werd de BMW geplaagd door remproblemen, vooral omdat Hockenheim net als Zolder een erg slopend circuit is. Uiteindelijk wonnen wij, terwijl zij met nog anderhalf uur te gaan opgaven. Het bewijst dat je er altijd moet blijven in geloven….”

 

 

De volgende etappe wordt een grote uitdaging voor Rodrigue, die zijn geluk waagt in het moeilijkste GT4-kampioenschap ter wereld, bovendien in de Belgische Ardennen! "Nico en ik zullen deelnemen aan de Europese GT4-ronde voorafgaand aan de 24 uur van Spa-Francorchamps. We zullen het circuit delen met andere Belgen, waaronder onze vriend Stéphane Lémeret en zijn Toyota, maar ook met andere Aston Martin Vantage's, zoals die van Paul Theysgens van Street-Art Racing. De vergelijking belooft interessant te worden. Aangezien er ongeveer veertig wagens ingeschreven zijn, zal een goed resultaat veel lonender zijn dan in de 24H Series, waar er dit jaar, behalve in Dubai, relatief weinig GT4's zijn.”

 

Tags: Sport
Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in