Zo wil Mercedes de auto van morgen maken

1mnd geleden

Mercedes-Benz wil niet alleen leider zijn op het gebied van elektrisch rijden, maar ook op het gebied van voertuigsoftware. Om deze ontwikkeling te versnellen, heeft de onderneming meer dan 200 miljoen euro geïnvesteerd in de Electric Software Hub in het Mercedes Technology Centre in Sindelfingen, Duitsland.

Door de toenemende digitalisering krijgen voertuigbesturingseenheden steeds complexere taken, van infotainment tot elektrisch rijden en rijhulpsystemen. De integratie van alle componenten wordt dan ook steeds belangrijker. Dit proces is uiterst complex. Vooral omdat auto's, eenmaal in handen van klanten, voortdurend software-updates krijgen met nieuwe en verbeterde functies. De Electric Software Hub biedt beslissende voordelen in deze nieuwe wereld: niet minder dan 1.100 deskundigen uit 19 functieoverschrijdende gebieden werken nauw samen.

Tot 2.000 banen

Vanaf 2025 zullen alle nieuwe voertuigarchitecturen uitsluitend elektrisch zijn. Mercedes-Benz volgt een holistische benadering van voertuigsoftware, van fundamenteel onderzoek en ontwikkeling tot softwarecodering. Alleen al in Sindelfingen worden momenteel ongeveer 1.000 nieuwe banen gecreëerd voor softwareontwikkelaars. Internationaal worden 2.000 extra manschappen aangetrokken in het O&O-netwerk.

70.000 m² op 8 niveaus

Van boven naar beneden, van code tot product, dringen software en hardware steeds verder door in het voertuig tot zij zijn geïntegreerd in de prototypes op de lagere niveaus. Tijdens deze fase vinden intensieve uitwisselingen plaats met autofabrieken over de hele wereld om de nieuwe ontwikkelingen zo goed mogelijk op de serieproductie over te dragen.

De "digitale testrit"-technologie in de Electric Software Hub gaat zo ver dat een complete simulatie van een test van het voertuig mogelijk is. Deze procedure bestaat uit het testen van een virtueel voertuig in een volledig gesimuleerde omgeving, vergelijkbaar met een echte proefrit, behalve dat deze plaatsvindt in een laboratorium op de zesde verdieping van de Electric Software Hub.

De rijdende prototypes bevinden zich op niveau 4, terwijl de drie lagere niveaus worden gebruikt voor laboratoria, werkplaatsen en testbanken. Hier worden de verschillende globale uitdagingen voor de voertuigen van Mercedes weergegeven. De Electric Software Hub beschikt ook over 250 oplaadpunten.

Zo wil Mercedes de auto van morgen maken
Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in