Burgemeester van Moskou wil Russisch merk terugbrengen na het vertrek van Renault

1mnd geleden | Nicolas Morlet

Gisteren viel het nieuws dat Renault zijn Russische fabriek aan de stad Moskou heeft verkocht. Met deze "aanwinst" op zak kondigt de burgemeester van de stad aan dat hij van plan is het merk Moskvitch, dat 20 jaar geleden verdween, te reanimeren.

"In 2022 zullen we een nieuwe bladzijde in de geschiedenis van Moskvitch openen". Sergei Sobyanin, de burgemeester van Moskou, wil de door Renault verlaten fabriek nationaliseren om er dit jaar opnieuw auto's te produceren en zo zijn "lange en roemrijke geschiedenis" te bestendigen, meldt het agentschap Automotive News Europe.

"De buitenlandse eigenaar besloot de Renault-fabriek in Moskou te sluiten. Hij had het recht om dat te doen, maar we kunnen niet toestaan dat duizenden werknemers zonder werk komen te zitten", aldus Sobyanin.

Het doel is zo veel mogelijk onderdelenleveranciers in Rusland te vinden, met vrachtwagenfabrikant Kamaz als belangrijkste technologiepartner. Kamaz gaf al te kennen dat het het besluit van de burgemeester van Moskou weliswaar steunt, maar dat de problemen in verband met de technologische samenwerking nog steeds worden besproken en dat het pas een mededeling zal doen wanneer deze zijn opgelost.

Legendarisch?

Het merk Moskvitch, dat door de burgemeester als "legendarisch" wordt omschreven, werd in 1939 opgericht. Maar pas aan het einde van de Tweede Wereldoorlog raakte het van de grond met de recuperatie van de blauwdrukken van de Opel Kadett, die in Rusland werd geproduceerd onder de naam Moskvitch 400.

Het merk ontwikkelde zich verder en kende zelfs enig exportsucces in de jaren 50, 60 en 70. De Belgische fabrieken in Antwerpen (Opel) en Vilvoorde (Renault) produceerden verschillende modellen voor de Europese markt.

Ondanks de invoering van een geheel nieuw model aan het eind van de jaren 80, het grotere en modernere Aleko, is Moskvitch niet hersteld na de val van het communistische regime en de privatisering in 1991. De productie liep nog door tot 2001, en de fabrikant werd in 2005 officieel failliet verklaard.

Tags: Insoliet
Burgemeester van Moskou wil Russisch merk terugbrengen na het vertrek van Renault
Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in