Zes-in-lijn is niet dood!

1mnd geleden

Terwijl de elektrificatie van zijn gamma voertuigen versnelt, laat Stellantis de verbrandingsmotor niet los en heeft het een gloednieuwe zescilinder-in-lijnmotor met de naam Hurricane aangekondigd.

Dit 3-literblok met dubbele turbo biedt hetzelfde vermogen als een V8, maar met ongeveer 15% minder uitstoot. Hij zal in twee versies worden aangeboden: standaard (406 pk en 610 Nm) met de nadruk op efficiëntie en een performanceversie (507 pk en 644 Nm). De motor bestaat uit een gegoten aluminium blok, een oliecarter met eenzelfde lichtmetaallegering, een stalen krukas en stalen drijfstangen. Het aluminium blok reduceert het totale gewicht tot maximaal 200 kilogram, wat minstens 50 kilogram lichter is dan de 5,7 liter V8.

Deze motoren zullen gebruikmaken van een nieuwe wrijvingsverminderende technologie, Plasma Transfer Wire Arc genaamd. Ze werd voor het eerst toegepast in de Nissan GT-R van 2008 en bestaat uit het verhitten van een draad van een staallegering tot 2.280° C, waardoor een plasma van microscopisch kleine deeltjes ontstaat die in de cilinder worden gespoten.

De nieuwe zescilinder zal in de fabriek van Saltillo in Mexico worden gebruikt. Hij komt terecht in Dodge Chargers en Challengers, Ram pick-ups en Jeep Wranglers en Grand Wagoneers. De officiële presentatie vindt naar verwachting plaats op de New York Auto Show, van 15-24 april 2022.

Zes-in-lijn is niet dood!

Tweedehands auto's van de dag

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in