Zal de trapauto van Midipile de bakfiets onttronen?

2j geleden

In grote steden is de bakfiets populair, omdat je ermee kan leveren zonder vervuilende uitstoot. Dit door pedalen aangedreven voertuig, dat door voormalige automobielingenieurs werd gelanceerd, biedt meer comfort en veiligheid voor het vervoer van personen en goederen.

De originaliteit van deze oplossing, getekend door de Franse start-up Midipile Mobility, schuilt erin dat ze volledig modulair is. Het kan de vorm aannemen van een tweezitsversie, met een module die plaats biedt aan een passagier achterin, maar ook van een specifieke opvang die achter de bestuurder kan worden bevestigd om uitrusting te vervoeren. Het is mogelijk om deze configuratie vrij snel te wijzigen.

Organische oplossing

De start-up maakt gebruik van biogebaseerde materialen in plaats van composieten, hoofdzakelijk uit de vlas- en hennepsector, en van harsen die allemaal op agrobasis zijn. Ze zijn dus recycleerbaar en goed voor een koolstofvoetafdruk die dicht bij nul ligt. Midipile wenst deze voertuigen echter niet te verkopen, maar te verhuren aan professionals en plaatselijke autoriteiten, en ze na afloop van hun missie weer terug te krijgen. Dit om een zo lang mogelijke levensduur te garanderen.

Niet alleen pedalen!

Wat de prestaties betreft, kan de machine 45 km/u halen en een last van 300 kilogram dragen. De accu's worden opgeladen met de energie die vrijkomt tijdens het trappen, de elektriciteit die wordt opgewekt door fotovoltaïsche panelen en het regeneratief remmen. Afhankelijk van de geleverde inspanning en de hoeveelheid zonlicht kan de actieradius dus variëren van 170 tot 250 kilometer.

Midipile heeft zojuist een 3D-geprint prototype gepresenteerd op de Autonomy Show. Een eerste reeks van 10 voertuigen zal later dit jaar worden geproduceerd voor de eerste tests op ware grootte. De activiteit moet in 2023 van start gaan.

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in