Wegtest Lexus NX 450h+: eindelijk aan de stekker!

6d geleden

Beter laat dan nooit. In zijn tweede generatie krijgt de Lexus NX toch een plug-inhybride aandrijflijn als aanvulling op de "klassieke" hybride module. Voor Lexus alvast een primeur.

De verschillen tussen de oude en de nieuwe Lexus NX zijn niet in een oogopslag duidelijk. Toch staat de jongste op een gloednieuw platform, waardoor hij 2 centimeter is toegenomen in zowel de lengte als de breedte. De opvallendste verschillen zijn de verticalere grille, de taps toelopende LED-lampen, de nieuwe velgen (18 tot 20 duim) en de uit elkaar gezette Lexus-letters onder de lichtbalk over de achterklep.

 

Het interieur is voorzien van een 9,8- of 14 duim groot display dat naar de bestuurder is gericht. Het infotainmentsysteem heeft een zeer aantrekkelijke interface en een spraakfunctie ('Hey Lexus!'). Andere nieuwe voorzieningen zijn een digitale achteruitkijkspiegel en een aanraakfunctie op het stuurwiel om door de menu's te navigeren.

 

Lexus wilde de ergonomie vereenvoudigen door weinig gebruikte functies te verwijderen, maar liet gelukkig enkele 'fysieke' bedieningselementen, zoals knoppen voor de airco, zitten. Zoals typisch voor het merk zijn de gebruikte materialen van hoge kwaliteit. De algemene afwerking is kritiekvrij.

Twee hybride

 

De echte verandering zit onder de motorkap: de SUV krijgt, voor het eerst, een oplaadbare hybride motor als 450h+. Het totaalvermogen bedraagt 309 pk. Met de batterijcapaciteit van 18,1 kW kunt u 69 tot 76 kilometer op alleen stroom rijden (tot 135 km/u). Zijn 2,5-liter-viercilindermotor deelt hij met de NX 350h, een klassieke hybride dus, zonder de mogelijkheid om op te laden via het elektrische netwerk. De NX 350h is goed voor 244 pk en heeft standaard tweewielaandrijving, terwijl de NX 450h+ automatisch over de elektrische vierwielaandrijving E-Four beschikt.

Conclusie

 

De Lexus NX is een prettige auto om in te rijden, met dank aan de herwerkte ophanging en de beter reagerende stuurinrichting. Toch blijft het comfort op peil. Of het nu om de hybride of de plug-in gaat, deze SUV stelt zich discreet en zuinig op. In de NX 450h+ lijkt de door het merk aangekondigde elektrische actieradius realistisch, terwijl het mogelijk is om bij gemengd gebruik op een gemiddelde van 2 tot 3 liter per 100 kilometer te blijven.

 

De NX 350h heeft evenmin redenen om zich te schamen, met een gemiddeld resultaat van 6,5 liter per 100 kilometer langs ons testparcours. Helaas is de prijs van de NX nog niet onthuld. Die zou het verschil kunnen maken met de concurrentie.

 

Sterke punten:

- Dynamisch gedrag

- Overtuigende mechaniek

- Algemene afwerking

 

Lexus NX 450h+

Lengte: 4,66 m

Breedte: 1,86 m

Hoogte: 1,66 m

Laadruimte: 545 l

Gewicht: 1.990 kg

Gemiddeld brandstofverbruik (WLTP): 1,1 l/100 km

Vermogen: 309 pk

Koppel: 227 Nm

Topsnelheid: 200 km/u

Acceleratie (0 tot 100 km/u): 6,3 s

CO2-uitstoot (WLTP): 22 g/km

Basisprijs: niet bekend

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in