Wegtest Jeep Wrangler 4xe: stoer maar stil

3w geleden | Nicolas Morlet

Na de Renegade en Compass is het de beurt aan de iconische Wrangler voor een halfelektrisch avontuur. Hij maakt de overgang met een plug-inhybride aandrijving. Zowaar, de eerbiedwaardige Jeep is deugdzamer dan ooit!

Enkele weken na de Land Rover Defender is de Jeep Wrangler de tweede hardcore veldridder die een stopcontact op z’n zij krijgt. De stekker wordt gebruikt om een batterij van 17,3 kWh op te laden, waarmee hij 40 kilometer kan afleggen zonder lokale uitstoot, op alleen de kracht van zijn elektromotor.

 

Het feit dat een voertuig als de Wrangler zich in alle stilte kan voortbewegen, draagt alleen maar bij tot zijn aantrekkingskracht. En de uitzonderlijke offroadcapaciteiten worden niet aangetast door deze moderne aandrijving. Het is dus perfect mogelijk om een kreupelbos te verkennen door het voor- en achterdifferentieel te blokkeren, dieren te spotten, een 76 centimeter diepe poel te doorwaden of een bergklim te voltrekken met de hulp van de terreinversnellingen. Net als op elke Wrangler, inderdaad. Gewoon croissants halen zonder de buren wakker te maken, kan natuurlijk ook.

Groen = snel!

Maar nog verrassender is dat deze Wrangler 4xe ook de snelste van zijn stal is. Over dynamische ambities zullen we het maar niet hebben; zijn kenmerkende rijpositie en nogal willekeurige besturing herinneren u er bij elke bocht aan dat u in een noeste terreinauto zit - wat hier helemaal de aantrekkingskracht is.

 

Maar wanneer de elektrische module en de 272 pk sterke en 2 liter grote benzinemotor samenwerken, staat een vermogen van niet minder dan 380 pk paraat. Daardoor zijn de prestaties verbluffend, zeker gezien de grootte van deze machine. Meer dan 6,4 seconden heeft de Wrangler niet nodig om van 0 naar 100 km/u te sprinten! Dat is wel in de veronderstelling dat u niet bent vergeten de batterij op te laden. Met een lege accu mist de benzinemotor karakter. En het tegenvallende geluid is een domper op de vreugde. Maar vooral, het verbruik stijgt dan op een duizelingwekkende manier, naar 10 tot 12 liter per 100 kilometer, terwijl Jeep 3,5 liter aankondigt volgens WLTP (79 gr/km).

Conclusie

Bij verstandig gebruik - door optimaal gebruik te maken van elektrische ritten - kan de Jeep Wrangler 4xe op de nodige aantrekkingskracht rekenen. Hij stelt u in staat uw ecologische voetafdruk te verkleinen, terwijl u geniet van een voertuig dat een ongeëvenaard gevoel van vrijheid bezit.

 

Wil je extra genieten van het buitenleven? Dan kunnen, zoals de traditie het wil,  het dak, de deuren en zelfs de voorruit worden verwijderd om iedereen in het zonnetje te zetten. Een genoegen dat hier extra glans krijgt door de bijna totale stilte van de aandrijving. Nu heeft dat plezier een prijs en die is nogal hoog: 68.300 euro op zijn minst. Dat wil zeggen: bijna 10.000 euro meer dan het vergelijkbare benzinemodel.

Sterke punten:

 

- Rijgevoel van een echte 4x4

 

- Intacte offroadmogelijkheden

 

- Onnavolgbare stijl en fun

 

 

 

Jeep Wrangler 4xe

 

Lengte: 4,88 m

 

Breedte: 1,89 m

 

Hoogte: 1,83 m

 

Koffer: 533 l

 

Gewicht: 2.276 kg

 

Gemiddeld brandstofverbruik (WLTP): 3,5 l/100 km

 

Vermogen: 380 pk

 

Koppel: 637 Nm

 

Maximumsnelheid: 177 km/u

 

Acceleratie (0 tot 100 km/u): 6,4 sec

 

CO2-uitstoot (WLTP): 79 g/km

 

Basisprijs: 68.300 euro (exclusief btw)

 

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in