Wegtest Ferrari Portofino M: onze ideale Ferrari!

2w geleden | Stephane Monsin

Zelfs een Ferrari moet op een gegeven moment onder het mes. Maar omdat de veranderingen meer technisch dan esthetisch zijn, moeten we dit eerder een update of zelfs upgrade noemen.

Want cosmetisch gaan de wijzigingen niet verder dan een andere voorbumper en diffusor. De ingenieurs daarentegen hebben er wel voor gezorgd dat de auto grondig doorevolueert, zodat de M van "Modificata" met recht en rede op het inschrijvingsbewijs staat. Het vermogen stijgt bijvoorbeeld van 600 naar 620 pk, wat niet alleen op het conto van een herschreven programmaatje komt. De V8 is ingrijpend gewijzigd. Het is hetzelfde blok geworden als in de technisch nauw verwante Roma. De zevenbak met dubbele koppeling werd vervangen door een achttraps, overgenomen uit de superieure SF90 Stradale.

 

Verder is uiteraard het onderstel herwerkt voor meer dynamiek. En Ferrari heeft een extra stand aan de Manettino (de keuzeschakelaar voor de rijmodi à la Formule 1) toegevoegd. Vanaf heden is de Portofino de eerste GT-cabriolet van het merk met een Race-modus. Deze stand geeft de elektronische beveiliging meer speelruimte, zonder ze uit te schakelen - dat vereist een extra procedure. Hierdoor worden de reacties meer uitgesproken en sensationeler, zonder dat het radicaal wordt. Want dat is niet de roeping van de Portofino.

 

Voor alle doeleinden

 

Iedereen heeft z'n eigen idee van een Ferrari. Voor sommigen belichaamt het merk F1, voor anderen Le Mans en voor weer anderen gaat het om de ultieme prestaties. Voor ons roept Ferrari glamour op. We denken dan aan die prachtige sportwagens die in de jaren 60 met een trefzeker tempo over de wegen van de Côte d'Azur reden, maar niet met het mes tussen de tanden.

 

De Portofino is zo’n Ferrari. In de stad valt hij meer op door zijn beeldige schoonheid dan door zijn donderende geluid. Dat houdt hij achter de hand voor parcours die meer uitdaging bieden. Dan wordt het inderdaad explosief en sensationeel als u dat wilt, maar altijd stelt deze roadster zich volgzaam en comfortabel op. In feite biedt de Portofino M een formidabel breed scala aan emoties. Het varieert van sereen tot wild enthousiast, van suave tot bijna woest. Maar intimiderend? Nee, dat niet.

Conclusie

 

Niet alle Ferrari's vergen een professionele piloot nodig om er het beste uit te halen. De prestaties van de Portofino M zijn toegankelijk. Maar als bron van intens fysiek en psychologisch plezier zijn die topprestaties geen absolute voorwaarde. Daarom zou dit voor ons wel eens de ideale Ferrari van het moment kunnen zijn. Misschien is het toeval, maar blijkbaar hebben we een 'eenvoudige smaak', want dit is het goedkoopste model in het gamma.

 

Nu goed, wat heet goedkoop? Deze Portofino kost nog steeds 195.000 euro zonder enige vorm van persoonlijke configuratie. Maar misschien verbaast het u wel dat een Porsche 911 met een vergelijkbaar vermogen niet goedkoper is. Een goede deal dan, die Portofino M?

Sterke punten

 

Gevoel voor glamour

Zowel soepele als heftige V8

Meest toegankelijke Ferrari

 

 

Ferrari Portofino M

 

Lengte: 4,59 m

Breedte: 1,93 m

Hoogte: 1,31 m

Bagageruimte: 292 l

Gewicht: 1.664 kg

Gemiddeld brandstofverbruik: 11,3 l/100 km

Vermogen: 620 pk

Koppel: 760 Nm

topsnelheid: +300 km/u

Acceleratie (0 tot 100 km/u): 3,4 s

CO2 (WLTP): 256 g/km

Basisprijs: 195.000 euro

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in