Wegtest Citroën AMI: are friends electric?

2mnd geleden | Stephane Monsin

Mobiliteit is aan het veranderen. De auto wordt geëlektrificeerd, gedeeld, aangeboden als abonnement... Alles wordt opnieuw uitgevonden. Maar kijk, als het op uitvinden aankomt, dan is Citroën er als de kippen bij.

Nu ja, Citroën heeft de elektrische microauto met kleine actieradius niet uitgevonden, want de Renault Twizy zwerft al tien jaar stilletjes door de steden. Het is merkwaardig dat niemand dit voorbeeld eerder heeft gevolgd. Maar nu is het van dat, en het merk van dienst draagt chevrons.

Gesloten carrosserie

Net als de Twizy is de Citroën AMI niet zozeer een auto dan wel een gemotoriseerde vierwieler. Met een vermogen van ongeveer 8 pk (6 kW) en een maximumsnelheid van 45 km/u is de AMI geregistreerd als een bromfiets klasse B. Een 16-jarige met een eenvoudig rijbewijs AM op zak mag achter het stuur.

 

De batterij van 5,5 kWh geeft deze ministadswagen een maximale actieradius van 70 kilometer, en het opladen gebeurt enkel aan een traditioneel stopcontact van 220 volt. In amper 3 uur tijd zijn de batterijen vol. Dat is ook wat gebruikelijk is voor de kleine Renault.

 

Nu de verschillen. De eerste is dat de AMI een volledig gesloten carrosserie heeft, met echte deuren. Deuren die, voor de goede orde, uitwisselbaar zijn tussen de twee kanten. Citroën had het idee om slechts één deur te maken, om de auto goedkoop te houden, en hij gaat "normaal" open aan de rechterkant, maar naar voren aan de linkerkant. Het andere verschil is dat de Citroën twee echte zitplaatsen biedt, naast elkaar.

 

Het dashboard oogt erg minimalistisch en is helemaal van hard plastic. Er is aan passagierszijde een haak om bijvoorbeeld een tas aan op te hangen. Als klap op de vuurpijl heeft de - welja - auto  ook een ventilatiesysteem, alleen gericht op de voorruit. We zeiden "ventilatie", niet "verwarming".

 

Met andere woorden, hoewel u hier beter beschut zit tegen de regen dan in een Twizy, zult u het niet warmer hebben in de winter. Kledij zoals op een tweewieler is dan ook aan te raden. Aan de andere kant maken we ons een beetje zorgen over de warme dagen. De plastic carrosserie wordt al snel een sauna en de kleine raampjes die opengaan als die van een 2CV en de ventilatie zullen er volgens ons niet veel aan veranderen.

Conclusie

Dat gezegd zijnde, we vonden het heerlijk om door de stad te kuieren in dit kleine machientje dat een glimlach ontlokt waar hij ook passeert. De limiet van 45 km/u is er echt. Maar u zit in een wenk aan dat plafond, zodat u het verkeer nooit in de weg zit.

 

De sfeer aan boord is goed: heel luchtig, heel licht. Wat de autonomie betreft, voor zover wij kunnen beoordelen, na twee uur kennismaking, lijkt het erop dat 50 tot 70 kilometer inderdaad mogelijk zijn. Voor een voertuig dat in of rond de stad blijft, is dat ruim voldoende. De AMI begint bij 7.690 euro. Nog steeds veel geld, maar het is veel goedkoper dan de concurrentie. In verleiding, zegt u? Hij is te koop bij Citroën en... bij Fnac.

 

Sterke punten

 

Goodwill

Toegankelijk voor 16-jarigen

Superieure bescherming naast scooter

 

Totale score: 14/20

 

Citroën AMI

 

Lengte: 2.410 mm

Breedte: 1,390 mm

Hoogte: 1.520 mm

Kofferbak: -

Gewicht: 485 kg

Vermogen: 8 pk (6 kW)

Koppel: n.b.

Maximumsnelheid: 45 km/u

Acceleratie (van 0 tot 100 km/u): -

Autonomie (WLTP): 70 km

Basisprijs: 7.690 euro

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in