Wegtest Bugatti Chiron Pur Sport: uit de miljonairsgarage

2d geleden | Laurent Zilli

Voor de gemiddelde mens – dat zijn ook wij, natuurlijk - is het misschien moeilijk te vatten hoe een auto 3 miljoen euro waard kan zijn, exclusief belastingen en opties. Tot op een dag...

…een arme sterveling als ondergetekende het aanbod krijgt dat misschien nooit meer terugkeert: rijden in een Bugatti Chiron, een auto die de superlatieven van zijn voorganger nog verder opvoert. Voorbeelden? De 8.0 W16-motor claimt 1.500 pk - u leest het goed - en de topsnelheid eindigt ver boven de 400 km/u. Kortom, een niet te missen kans.

Vloed van kracht

Maar zoals u zich kunt voorstellen, is het nogal intimiderend om achter het stuur te kruipen. Vooral omdat dit de Pur Sport is, niet krachtiger maar lichter dan de "normale" versies (zet die aanhalingstekens gerust driedubbel), en uitgerust met meer geavanceerde instellingen, waardoor hij reactiever en directer rijdt. Extra puur, extra sportief.

In feite voelt u het al voordat u ermee gaat rijden. Het relatief overzichtelijke interieur - van onberispelijke kwaliteit - straalt al iets "gespierds" uit. Dan brengen de eerste kilometers de eerste verrassingen. In het dagelijkse verkeer is de Bugatti onthutsend makkelijk te besturen. Voor een auto van dit formaat, en prijs, rijdt hij soepel en comfortabel, en de afmetingen zijn goed waarneembaar.

Na een paar minuten verdwijnt onze angst voor dat torenhoge prijskaartje en voelen we ons meteen thuis. Al die tijd overspoelt de Bugatti ons met sensaties. Hard boenderen om te voelen dat dit een echt uitzonderlijke auto is, hoeft niet.

Onbeschrijflijke sensaties

Dan komen de kleine landweggetjes, die met grote voorzichtigheid moeten worden bereden vanwege de regen en de gladde ondergrond. Dus we concentreren ons, we maken onszelf niet bang. Het gevoel is uitstekend, we rijden in alle ontspanning op deze kleine weggetjes met een schijnbaar gematigde snelheid, die – eens gecheckt op de teller – al illegaal is op… snelwegen.

De Chiron is ongelooflijk, en meer dan dat. Dat is wat u voelt als u, eindelijk op een droge weg en onder goedkeuring van de vergezellende testrijder van het merk, uw voet er echt onder zet. De motor zingt, en alle 1.500 pk’s gaan aan het werk. We denken dat we door de tijd reizen, van dimensie veranderen. De sensaties en emoties die door dit soort versnelling worden opgewekt zijn gewoon... onbeschrijflijk.

Conclusie

Voordien gaven alle figuren die met Bugatti in verband werden gebracht ons het beeld van louter show. De topproducten uit Molsheim deden dienst als blingblingobjecten voor voetballers, superrijke starlets, "verzamelaar-speculanten" en degenen die graag pronken met hun geld. Kortom, voor ons was een Bugatti allesbehalve een echte sportwagen voor de gepassioneerde kenner.

We hadden het helemaal mis. Afgezien van de voor de hand liggende stratosferische prestaties, verdient de Bugatti Chiron Pur Sport zijn naam: het is een pure sportwagen die helemaal in communicatie staat met zijn bestuurder. En gezien de sofisticatie aan techniek die dit vereist, de vlekkeloze kwaliteit en de volledig met de hand gebouwde assemblage, zijn wij er nu van overtuigd dat elke euro die wordt aangerekend, eigenlijk gerechtvaardigd is.

Sterke punten

- Wonderbaarlijke motor, jammer genoeg de laatste in zijn soort

- Buitenaardse prestaties, puristische aanpak

- Makkelijker in gebruik dan gedacht

 

De Bugatti Chiron Pur Sport

 

Lengte: 4,54 m

Breedte: 2,03 m

Hoogte: 1,31 m

Kofferruimte: 120 l

Gewicht: 1.945 kg

Gemiddeld brandstofverbruik: 22,5 l/100 km

Vermogen: 1.500 pk

Koppel: 1.600Nm

topsnelheid: 350 km/u

Acceleratie (van 0 tot 100 km/u): 2,3 s

CO2 (WLTP): 572 g/km

Basisprijs: 3,1 miljoen euro exclusief btw

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in