VW ID.Aero: de Passat 2.0?

1mnd geleden | Nicolas Morlet

In lijn met zijn roadmap breidt Volkswagen zijn elektrische ID-familie uit met de ID.Aero. Deze grote, gestroomlijnde sedan is bedoeld om te concurreren met Tesla, Polestar en zelfs BMW. Maar bovenal luidt hij misschien wel de doodsklok voor een ander emblematisch model van het merk.

Met de ID.Aero is de ID-familie bijna compleet. Het omvat nu de ID.3, 4, 5 en Buzz, alsmede de ID.6 in andere landen. De ID.Aero is een grote sedan die zijn naam eer aandoet vanwege zijn gunstige stroomlijn (met een Cx van slechts 0,23). Zegt dit cijfer niet veel, weet dan dat het op gelijke voet staat met de Tesla Model 3, ongetwijfeld de belangrijkste concurrent zal zijn. Het is het resultaat van een gebogen lijn, zonder randen, die de luchtstroom bevordert.

De ID.Aero haalt een WLTP-waarde van 620 kilometer uit dezelfde 77 kWh-batterij als de ID.4 en ID.Buzz, die een WLTP-waarde van respectievelijk 520 en 480 kilometer halen. Dit illustreert duidelijk het vitale belang van aerodynamica voor een elektrische auto.

De grote vierdeurssedan wordt in de tweede helft van 2023 in China gelanceerd, waarna hij eind volgend jaar wereldwijd in de verkoop gaat. Hij wordt gepositioneerd "in het segment van de hogere middenklasse met een hoog volume" en wordt het alter ego van de Passat. Het emblematische model, lang de archetypische gezinswagen bij uitstek, is steeds minder geliefd, en de komst van deze modernere ID.Aero zou de genadeslag kunnen zijn voor dit model dat al in 1973 werd gelanceerd.

VW ID.Aero: de Passat 2.0?
Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in