Toyota introduceert tweede generatie C-HR met accu's van Europese makelij

1mnd geleden | Nicolas Morlet

Tijdens zijn inmiddels traditionele jaarlijkse 'Kenshiki'-evenement herhaalde Toyota zijn hoge ecologische ambities en presenteerde verschillende nieuwe modellen, waaronder de nieuwe C-HR uitgerust met in Europa geproduceerde accu's.

Toyota hield de 2023-editie van zijn "Kenshiki"-evenement in de Skyhall van de luchthaven van Zaventem, op slechts enkele kilometers van zijn Europese ontwikkelingscentrum. Dit was een gelegenheid voor de groep, die ook eigenaar is van het merk Lexus, om zijn inzet voor het milieu te herhalen, met als doel om tegen 2040 al zijn activiteiten volledig koolstofneutraal te maken.

Maar in tegenstelling tot veel fabrikanten die nu al hun kaarten verwedden op elektrische auto's met batterijen, blijft de Japanse reus geloven dat de veelheid aan motoren de sleutel zal zijn tot schonere mobiliteit. Naast de modellen met batterijvoeding, waaronder de bZ4X die net op de markt is gekomen, blijft Toyota dus zijn hybrides en oplaadbare hybrides ontwikkelen, parallel met het onderzoek naar waterstof, hetzij in de vorm van een brandstofcel zoals in de Mirai, hetzij rechtstreeks als brandstof voor verbrandingsmotoren. De ontwikkeling en productie van bepaalde waterstofmodules is toevertrouwd aan het ontwikkelingscentrum van Zaventem.

Elektriciteit en... manuele bakken!

Toyota zal de komende vijf jaar in Europa verschillende nieuwe modellen met accu's op de markt brengen. We worden natuurlijk getrakteerd op de productieversie van de BZ Compact SUV Concept die op de laatste Los Angeles Motor Show werd onthuld, op de op handen zijnde Lexus RZ SUV, maar ook op een ander, verrassender model: een sportieve coupé van Lexus met vastestofbatterijen - een nieuwe technologie die meer autonomie mogelijk maakt - en... een handgeschakelde versnellingsbak!

C-HR Europeser dan ooit

Het merk onthulde ook zijn tweede generatie C-HR, in de vorm van een volleerd concept zoals blijkt uit de naam Prologue. Esthetisch heeft dit model meer persoonlijkheid dan ooit, met scherpe hoeken, een stoere en sportieve uitstraling en een driekleurige carrosserie dankzij de gele accenten die het zwart en grijs van het concept accentueren.

Deze tweede generatie wordt nog steeds aangeboden met een hybride motor, maar voor het eerst ook als plug-inhybride. De technische specificaties zijn nog niet bekend, maar waarschijnlijk gaat het om dezelfde aandrijflijn als in de nieuwe Prius.

De nieuwe C-HR is ontworpen in Frankrijk in het designcentrum van het merk bij Nice en ontwikkeld in Zaventem. Het wordt het eerste Toyota-voertuig met in Europa gebouwde batterijen. Dit maakt het model Europeser dan ooit! De definitieve versie zou volgend jaar op onze wegen moeten arriveren.

Toyota introduceert tweede generatie C-HR met accu's van Europese makelij
Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in