RZ450e: Lexus' nieuwe volledig elektrische SUV

1j geleden

Deze 313 pk sterke 4WD SUV staat op een volledig nieuw platform en belooft een actieradius van 400 kilometer. Tegelijkertijd pakt hij ook met een aantal nieuwe technologieën uit.

De RZ450e maakt gebruik van de elektrische aandrijving die voor het eerst werd geïntroduceerd op de UX 300e. Dit is een compacte, modulaire eenheid bestaande uit een motor, transmissie en elektronische regeleenheid die tussen de aandrijfwielen is geplaatst. Op de RZ worden deze componenten gecombineerd met het vierwielaandrijvingssysteem DIRECT4, dat de koppelverdeling tussen voor- en achteraan (van 0 tot 100%) aanpast aan de rijomstandigheden. De voorste en achterste motor leveren respectievelijk 204 en 109 pk, voor een totaalvermogen van 313 pk. De lithium-ionbatterij van 74,4 kWh bevindt zich onder de vloer en helpt mee het zwaartepunt te verlagen. Verwacht wordt dat de RZ450e over een gemengde cyclus een actieradius van meer dan 400 kilometer (voorlopig WLTP-cijfer) zal opleveren.

Elektrische besturing

Een van de belangrijkste technologieën van de Lexus RZ is het elektrische stuursysteem One MotionGrip. Het heeft geen mechanische overbrenging, maar maakt gebruik van een elektrische communicatie om informatie van het stuurwiel naar de wielen te sturen. Dit betekent dat de bestuurder minder trillingen in het stuurwiel zal voelen wanneer hij op ruwe wegen rijdt.

Een stabiliteitscontrole en zijwindhulp zijn ook inbegrepen. Deze optionele voorziening wordt vergezeld door wat Lexus een 'stuurvork' noemt, die het conventionele stuurwiel vervangt. Deze technologie zou de bestuurder in staat stellen de stuurinspanning te verminderen: met een uitslag van slechts 150 graden is het niet nodig de handen te kruisen. Dit type "stuurwiel" biedt ook een beter zicht op het bovenste instrumentenpaneel. Het is te hopen dat dit laatste niet aan het oog wordt onttrokken door de rand van het standaard stuurwiel.

Geavanceerde technologieën

Een optioneel panoramadak vergroot het gevoel van ruimte en licht in de cockpit. Het glas kreeg een coating die infraroodstraling weerkaatst en de stralingswarmte op zonnige dagen vermindert, terwijl het interieur op koelere dagen warm blijft. Het dak beschikt ook over een elektrisch bediende verduisteringsfunctie die het glas met een simpele aanraking verandert van transparant in ondoorzichtig, zodat direct zonlicht wordt tegengehouden. Daardoor kan de airco vaker op non-actief worden gezet en blijft de binnentemperatuur toch comfortabel zonder de noodzaak van een uitschuifbaar zonnescherm, wat gewicht bespaart.

Het stralingsverwarmingssysteem is geplaatst ter hoogte van de knieën van de bestuurder en de passagier, onder de stuurkolom en het onderste dashboard. Deze vult de stoel- en stuurverwarming aan, helpt het interieur snel op te warmen en zorgt voor een warme deken rond de benen. Net als het panoramische dak bespaart dit verwarmingssysteem energie en vermindert het de belasting op de airco.

De Lexus RZ 450e wordt later dit jaar officieel gelanceerd.

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in