Moskvitch herrijst... met de hulp van China

1mnd geleden | Nicolas Morlet

Toen Europeanen Rusland moesten verlaten vanwege de handelssancties na de invasie van Oekraïne, verkocht Renault zijn fabriek in Moskou voor een habbekrats aan de plaatselijke autoriteiten. Zeven maanden later was het machinepark weer in gebruik om het merk Moskvitch nieuw leven in te blazen.

De dag na de overname van de Renaultfabriek door de stad Moskou, kondigde de burgemeester zijn voornemen aan om opnieuw auto's te produceren onder het merk Moskvitch. Zijn wil is nu een realiteit, want de eerste Moskvitch 3 rolde er op 28 november van de band.

Kopie van een Chinees model

Om de prestatie van een wedergeboorte in zo'n korte tijd te leveren, is de Russische fabrikant, eigendom van vrachtwagenfabrikant Kamaz, uiteraard niet vanaf nul begonnen. De Moskvitch 3 SUV is dus niets anders dan een Chinese SUV, de JAC JS4 (zie foto), maar dan in een nieuw jasje. Alleen de eindassemblage van de voertuigen vindt plaats in Moskou; alle onderdelen komen semi-geassembleerd uit China.

Moskvitch wil zich echter snel ontwikkelen, met de komst van een tweede model in 2024, ook van een partnerfabrikant, en even later een volledig elektrisch en lokaal model.

In ieder geval is dit een nieuwe fase in de ontplooiing van de Chinese auto op wereldschaal.

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in