Mercedes EQE testrit: andere maatstaven...

1mnd geleden

De EQE is het tweede model dat gebouwd wordt op Mercedes' nieuwe volledig elektrische platform en is een veroveringsmodel. Het is waarschijnlijker dat hij nieuwe klanten overtuigt in plaats van de trouwe kliek. Hier is waarom.

Bij Mercedes zijn er twee soorten elektrische auto's. Enerzijds zijn er de "afgeleiden" van bestaande klassieke modellen (bv. de compacte SUV's EQA, EQB en EQC), en anderzijds zijn er de modellen die geboren zijn als elektrische model, en alléén als elektrisch model. Dat is het geval met de prestigelimousine EQS, een paar maanden geleden gelanceerd, en nu de EQE.

Laten we eerlijk zijn, er is niks mis met de bewering dat de laatste een kleinere versie is van de eerste. Hij is iets korter (met dus een iets minder "royale" achterbank), heeft minder accuvermogen en is natuurlijk iets goedkoper. Maar zowel op het vlak van esthetiek - meer dan ooit gedicteerd door de wetten van de aerodynamica - als technologie de EQS en EQE bijna tweelingen.

Op het scherp van de snee

In de traditie van Mercedes’ topgamma is die techniek duidelijk van topklasse. Het meest in het oog springend is natuurlijk het "Hyperscreen"-dashboard, dat van de ene stijl tot de andere één groot scherm lijkt te zijn, maar in feite bestaat uit drie schermen die in een mooie harmonie met elkaar zijn verbonden.

Dat is nog maar het topje van de ijsberg, want het indrukwekkendste is wat niet zo duidelijk zichtbaar is. Denk maar aan de gps die voor lange trajecten kan bepalen dat de snelste route niet de kortste is, afhankelijk van de topografie die tot meer of minder autonomie leidt, de weersomstandigheden die meer werk voor de airconditioning meebrengen, of een omleiding van enkele kilometers die het mogelijk maakt een sneller oplaadpunt te vinden.

De EQE kan snelladen tot 170 kW, wat betekent dat een actieradius van 250 kilometer kan worden teruggewonnen in slechts een kwartier. In de reeks dingen die je niet kunt zien (tenminste niet van binnenuit), is er de meesturende achteras, die de wielen tot 10° kan draaien - en dat is, wél van buitenaf gezien, verbazingwekkend - om de wendbaarheid te vergroten van een auto met een toch aanzienlijke wielbasis. Kortom, zoals we al zeiden, de fabrikant heeft zijn reputatie waargemaakt als het gaat om de nieuwste elektronische verfijningen. Weliswaar misten we een ander deel van die reputatie.

Conclusie

Wij testten de eerste beschikbare versie van de EQE: de 350+, met één 295 pk sterke motor en een 90 kWh batterij die naar verluidt een actieradius van 545 tot 660 km biedt. De auto is zeker efficiënt (we haalden 17,8 kWh/100 km op een gemengd parcours) en snel, terwijl de achterkant meehelpt op bochtige wegen. Maar... we ontdekten niet die speciale afdronk die - of je het leuk vindt of niet - een Mercedes duidelijk onderscheidt van zijn rivalen. Klanten die het gewend zijn dat hun E-Klasse hen in de watten legt, zullen dit gevoel niet terugvinden in een EQE. Daarom is het beter om het niet te proberen met de traditionele referenties van het merk in het achterhoofd, op het gevaar af een teleurstelling op te lopen. Laten we het een Mercedes uit een nieuw tijdperk noemen...

Sterke punten:

- Aerodynamisch ontwerp

- Hoogtechnologisch

- Efficiënt verbruik

Mercedes EQE 350+

Lengte: 4,94 mm

Breedte: 2,10 mm

Hoogte: 1,51 mm

Koffervolume: 430 liter

Gemiddeld brandstofverbruik (WLTP): 15,9-18,7l/100km

Actieradius (WLTP): 545-660 km

Vermogen: 292 pk

Koppel: 560 Nm

Topsnelheid: 210 km/u

Acceleratie (van 0 tot 100 km/u): 6,6 sec.

Basisprijs: 75.625 euro

Mercedes EQE testrit: andere maatstaven...
Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in