Mercedes C43 AMG testrit: met F1-genen

1mnd geleden | Nicolas Morlet

Wat opvalt aan deze eerste AMG-variant van de nieuwe Mercedes C-Klasse is niet zozeer de vermogenstoename, maar de manier waarop die kracht op het asfalt wordt gezet. Dit gaat gepaard met een belangrijke primeur voor het model, waardoor hij onderweg wendbaarder is dan ooit.

De C-Klasse, die vorig jaar werd gelanceerd, heeft een gapende grille met verticale lamellen, bumpers met meer geprononceerde openingen en vier uitlaatpijpen met een extra grote diameter aan de achterkant. Al deze elementen kunnen worden verchroomd of zwart worden gemaakt met het Night Package, terwijl voor het eerst ook de belettering en het logo op de achterklep kunnen worden verduisterd, een detail dat naar verluidt vaak wordt gevraagd door klanten.

In het interieur wordt alcantara afgewisseld met koolstofvezelaccenten, aangevuld met goed ontworpen kuipstoelen. Ook het AMG-stuurwiel (vier spaken) met touchbediening is aanwezig, met aan de rechterkant twee draaiknoppen voor het selecteren van de gewenste rijmodus en aan de andere kant voor het instellen van de ophanging, de uitlaat en de automatische versnellingsbak (standaard).

Gezinswagen voor op circuit

Maar de echte revolutie zit onder de motorkap. De motor is nog steeds een 2 liter-viercilinder, maar hij wordt aangedreven door een elektrische turbo gevoed door het 48-voltsysteem van het voertuig. Zonder al te diep in te gaan op de technische details, kan hij hierdoor blijven draaien, zelfs wanneer het gaspedaal wordt losgelaten, zodat hij sneller reageert wanneer de spurts daar weer om vragen. Deze technologie komt rechtstreeks uit Mercedes' ervaring in de Formule 1 en is ook te vinden op de gloednieuwe AMG SL43. Op de weg is er geen enkele vertraging meer wanneer het pedaal wordt ingetrapt, en de 408 pk en 500 Nm kunnen op elk moment ten volle worden benut. De prestatiecijfers getuigen hiervan: 4,7 seconden zijn genoeg om vanuit stilstand 100 km/u te halen!

Maar de C43 AMG heeft nog een geheim wapen. Naast zijn vierwielaandrijving sturen ook de achterwielen standaard mee, wat zorgt voor meer stabiliteit bij hoge snelheden en vooral voor een wendbaarheid die echt verrast. Tijdens een slingerende autorit vergaten we helemaal de royale afmetingen (4,8 m lang) van de geteste break, zo veel plezier beleefden we achter het stuur! En dan te bedenken dat deze auto zich ook perfect leent voor gezinsgebruik.

Sterke punten

  • Responsieve en krachtige motor
  • Wendbaarheid door vierwielsturing
  • Polyvalent

Mercedes C43 AMG Estate

  • Lengte: 4,79  m
  • Breedte: 1,82 m
  • Hoogte: 1,46 m
  • Koffervolume: 490-1.510 liter
  • Gemiddeld brandstofverbruik (WLTP): 8,8-9,2 l/100km
  • Cilinderinhoud: 1.991 cc
  • Vermogen: 408 pk
  • Koppel: 500 Nm
  • Topsnelheid: 250 km/u
  • Acceleratie (van 0 tot 100 km/u): 4,7 sec.
  • CO2 (WLTP): 199-209 g/km
  • Basisprijs: nog niet bekend
Mercedes C43 AMG testrit: met F1-genen
Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in